nem minden esetben az optimum!

Save this PDF as:
 WORD  PNG  TXT  JPG

Méret: px
Mutatás kezdődik a ... oldaltól:

Download "nem minden esetben az optimum!"

Átírás

1 Edzés s mennyiség és s minség Thor S. Nilsen A maximumm nem minden esetben az optimum! Coaches Conference

2 Mennyit lehet edzeni? Coaches Conference

3 A világbajnokok órát edzenek évente! Vízi edzés évente km A tehetség g vagy az edzés terméke ke? Coaches Conference

4 Mennyi edzésre van szüks kség g a maximális kapacitás s eléréséhez hez? VO2 max, anaerob küszöb, maximális er, eráll llóképesség és s technikai hatékonys konyság Az elfogadott óraszám: Coaches Conference

5 Mennyi a óra? Ha évente 50 héten keresztül heti 20 órát edzel 10 év v szisztematikus edzésre van szüks kség g a maximum kapacitás s eléréséhez hez!!! Coaches Conference

6 Mik a korlátok tok? ID? MOTIVÁCIÓ? ZSÍR? FEHÉRJE? ATP? SZÉNHIDRÁTOK? GLYKOGÉN? Coaches Conference

7 Kezdjük k olyannal, amit tudunk kontrolálni lni! : Energia szükséglet és Táplálkozás!! Coaches Conference

8 Basal Metabolic Rate Alap Anyagcsere RátaR (A WHO/FAO fejlesztette ki) Coaches Conference

9 Basal Metabolic Rate: Az az energiamennyiség, ami a szív, a tüd és más szervek folyamatos mködéséhez szükséges. Egy normál felépítés férfi BMR-je kb 1500 Kcal/nap. Coaches Conference

10 WHO/FAD 1985 Nem: Életkor: BMR (kcal/nap) a testtömeg alapján (W) Lányok < 3 61,0 x W x W ,2 x W Nk ,7 x W ,7 x W ,5 x W Fiúk < 3 60,9 x W ,7 x W ,5 x W Férfiak ,4 x W ,6 x W > 60 13,5 x W Coaches Conference

11 BMR faktorok: Tevékenység: BMR faktor: Alvás 0,9 Ülés, autóvezetés 1 Fzés, evés 2 Zuhanyzás, öltözködés 2,5 Takarítás, házimunka 2,5 Séta 4 Aerob, low impact 5 Kocogás, 7 km/óra 7 Kerékpározás km/óra 12 Futás 16 km/óra 16 Coaches Conference

12 Példa: Nk 25 éves életkor. Testsúly 60 kg 14,7 x = 1378 BMR Coaches Conference

13 Tevékenység: Id: BMR-faktor Energiaszükséglet: BMR x BMR-f /24 x X id Alvás 9 0,9 1378x0,9/24x9 = 465 Tusolás, öltözés 1 2,5 1378x2,5/24x1 = 143 Fzés, evés 3 2,0 1378x2,0/24x3 = 344 Séta 0,5 4,0 1378x4,0/24x0,5 = 115 Munka / iskola 8 1,5 1378x1,5/24x8 = 689 Edzés 1 12,0 1378x12/24x1 = 689 Edzés 0,75 7,0 1378x7/24x0,75 = 301 Ülés, pihenés (TV) 0,75 1,0 1378x1/24x0,75 = 43 Összesen kcal Coaches Conference

14 Coaches Conference

15 Tevékenys kenységek: : (Életm( letmód d profil) PAL Ágyban maradás, életben maradás 1.2 Irodai munka, szabadids tevékenység nincs 1.6 Álló munka, házimunka, bolti eladók 1.8 Kemény fizikai munka vagy aktív szabadid 2.2 Tevékenységek konkrét szituációkban: 24 óra edztáborban kb. 3 óra sífutással (ni válogatott szint) óra edztáborban kb. 3.5 óra sífutással (férfi válogatott szint) 4.0 Coaches Conference

16 Példa: Nk 25 éves életkor. Testsúly 60 kg 14,7 x = 1378 BMR PAL érték 2.8 x BMR 1378 = 3859 kcal/nap Coaches Conference

17 Más s megközel zelítés: BMR faktor + Energia felhasználás az edzés s alatt Coaches Conference

18 Intenzitás Id Coaches Conference

19 !!!" Relatív edzés intenzitás % VO2 Max. Terhelés id perc Glykogén hasznosítás g*perc 120 ~ 3 ~ ~ 6-12 ~ ~ ~ 4 50 > több óra ~ Hozzávetleges felhasználás egy edzett sportolónál Coaches Conference

20 #" $%& Id * Oxigén felvétel * kcal (x perc * y l/perc * 5.0 = x*y*5) (NB! 5.0 = kcal/liter/vo2) Coaches Conference

21 #" $'& Relatív edzés intenzitás Pulzus % Szénhidrát % Zsír gr. zsír = 9.1 kcal 1 gr. szénhidrát = 4.3 kcal Coaches Conference

22 Mennyi glykogén n van elraktározva rozva az izmokban? Coaches Conference

23 A sportolók k izomtömege mege a testtömeghez képestk százal zalékban: Nk: 35% Ks nk: n 38% Férfiak: 40% Ks férfiakf rfiak: 43% Coaches Conference

24 Glykogén n / kg/izom izom: : gr. Férfiak 100 kg: 40 kg izomtömeg meg x 14 = 560 gr Férfiak 70 kg: 30 kg izomtömeg meg x 14 = 420 gr Nk 75 kg: 26 kg izomtömeg meg x 14 = 365 gr Ks nkn 60 kg: 21 kg izomtömeg meg x 14 = 294 gr Ks nkn 60 kg: 21 kg izomtömeg meg x 12 = 252 gr Coaches Conference

25 Lightweight and Junior Men: Estimated Max. VO2 = 5 liter/min. Time in Intensity:Kcal:Carbohydrate min.: Fat in gram: in gram: 30/10 * Kcal: Carboh.: Fat: 58 Lightweight and Senior B Men: Estimated Max. VO2 = 5.5 liter/min. Time in Intensity:Kcal:Carbohydrate min.: Fat in gram: in gram: Kcal: Carboh.: Fat: Coaches Conference

26 Tevékenység: Id: BMR-faktor Energiaszükséglet: BMR x BMR-f /24 x X id Alvás 9 0,9 1378x0,9/24x9 = 465 Tusolás, öltözés 1 2,5 1378x2,5/24x1 = 143 Fzés, evés 3 2,0 1378x2,0/24x3 = 344 Séta 0,5 4,0 1378x4,0/24x0,5 = 115 Munka / iskola 8 1,5 1378x1,5/24x8 = 689 Edzés 1,5 (OBS! 233 gr. szénhidrát) = 1261 Ülés, pihenés (TV) 0,75 1,0 1378x1/24x0,75 = 43 Összesen kcal Coaches Conference

27 Péda: Nk 25 éves életkor. Testsúly 60 kg 14,7 x = 1378 BMR PAL érték 2.8 x BMR 1378 = 3859 kcal/nap BMR = BMR faktor + Edzés szükséglet 1261 = 3231 kcal Coaches Conference

28 VIGYÁZAT!!!! Az elraktározott izomglykogén gramm 90 perc edzés alatt felhasznált = 233 gramm Eredménye: Kiürül a szervezet!!! 20 óra szükséges a 100 %-os regenerálódáshoz Mit lehet tenni? Coaches Conference

29 1. Inni kell edzés közben (1 liter 90 perc edzés alatt) 2. Meg kell enni gr szénhidrátot az edzés után 10 percen belül (High GI) 3. Enni kell nem kevesebb mint 1 órával edzés után 4. A napi tápanyag bevitel az alábbi megosztásban: kb. 60% szénhidrát, 20% fehérje és 20% zsír Coaches Conference

30 A maximumm nem az optimum, ha nincs üzemanyag feltölt ltés! Coaches Conference

Használati utasítás MAG - MASTER IN 68

Használati utasítás MAG - MASTER IN 68 Használati utasítás MAG - MASTER IN 68 A SZERVIZT ÉS AZ ALKATRÉSZEKET AZ ELADÓ BIZTOSÍTJA! Insportline Hungary kft., Kossuth Lajos utca 65, 2500 Esztergom tel/fax: +36(06)33 313242, mobil: (0670)2118227

Részletesebben

Pontosan mit mutattak a HMB-vel kapcsolatos kutatások?

Pontosan mit mutattak a HMB-vel kapcsolatos kutatások? Mi a HMB? A HMB a Béta-hidroxi Béta-metilbutirát rövidítése. Az egyik esszenciális aminosav, a leucin metabolitja. Természetes táplálékkiegészítő, mely kis mennyiségben megtalálható bizonyos gyümölcsökben

Részletesebben

ST 230 GEBRUIKSHANDLEIDING MANUAL DE UTILIZAÇÃO INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA

ST 230 GEBRUIKSHANDLEIDING MANUAL DE UTILIZAÇÃO INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA ST 230 NOTICE D UTILISATION OPERATING INSTRUCTIONS MODO DE EMPLEO GEBRAUCHSANWEISUNG ISTRUZIONI PER L USO GEBRUIKSHANDLEIDING MANUAL DE UTILIZAÇÃO INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA HASZNÁLATI ÚTMUTATÓ ST 230 Notice

Részletesebben

1. Fizikai képzés 6-10 éveseknek

1. Fizikai képzés 6-10 éveseknek IV fejezet _Kepzesi foglalkozasok:layout 1 2010/07/19 du. 02:53 Page 193 KÉPZÉS 6-10 ÉVESEKNEK 1. Fizikai képzés 6-10 éveseknek 1.1. Általános megjegyzések Ezen korosztályú gyerekek fizikai jellemzői fogják

Részletesebben

24 hetes felkészülés a félmaraton lefutására

24 hetes felkészülés a félmaraton lefutására Lépj eggyel tovább haladó edzésterv és felkészülés a félmaratonra Edzésterv azoknak akik, akik másfél órán belül szeretnék teljesíteni a Nike Félmaratont. edzéstervek Ehhez az edzéstervhez akkor kezdj

Részletesebben

6 hetes futó edzésterv 3. hét 1. edzés. Csak egy módon indulhatunk el egy cél felé: ha ott kezdjük, ahol most vagyunk.

6 hetes futó edzésterv 3. hét 1. edzés. Csak egy módon indulhatunk el egy cél felé: ha ott kezdjük, ahol most vagyunk. Csak egy módon indulhatunk el egy cél felé: ha ott kezdjük, ahol most vagyunk. 1 FONTOS INFÓK OLVASD EL! Először is üdvözöllek a Szupernő futói körében. Tök jó, hogy itt vagy velünk, remélem sok boldog

Részletesebben

MAKET Szakmai Füzetek 1. KERÉKPÁROS EDZÉSTARTOMÁNYOK. 2003. november

MAKET Szakmai Füzetek 1. KERÉKPÁROS EDZÉSTARTOMÁNYOK. 2003. november MAKET Szakmai Füzetek 1. KERÉKPÁROS EDZÉSTARTOMÁNYOK Készítette: Fülöp Tibor MAgyar Kerékpáros Edzők Társasága 2003. november Tisztelt Kerékpáros Sporttársaink! Ezt a kis útmutatót azzal a céllal készítettük,

Részletesebben

24 hetes felkészülés a félmaraton lefutására

24 hetes felkészülés a félmaraton lefutására Lépj eggyel tovább haladó edzésterv és felkészülés a félmaratonra Edzésterv azoknak akik, akik 1: 45-ön belül szeretnék teljesíteni a Nike Félmaratont. edzéstervek Ehhez az edzéstervhez akkor kezdj hozzá,

Részletesebben

VIZSGÁLJUK MEG A DOPPINGOLÁST EGY KICSIT KÖZELEBBRÕL ÁLTALÁNOSSÁGBAN! KÖZÉP SZINT

VIZSGÁLJUK MEG A DOPPINGOLÁST EGY KICSIT KÖZELEBBRÕL ÁLTALÁNOSSÁGBAN! KÖZÉP SZINT Harmonising the knowledge about biomedical side effects of doping VIZSGÁLJUK MEG A DOPPINGOLÁST EGY KICSIT KÖZELEBBRÕL ÁLTALÁNOSSÁGBAN! KÖZÉP SZINT 2. DIA: A Nemzetközi Doppingellenes Liga (WADA) a Nemzetközi

Részletesebben

EDZÉS TERVEZÉS EDZÉS MÓDSZEREK

EDZÉS TERVEZÉS EDZÉS MÓDSZEREK Magyar Labdarúgó Szövetség Edzőképző Központ Emeljük a szintet 3. EDZÉS TERVEZÉS EDZÉS MÓDSZEREK Szalai László igazgató MOZGÁS De hogyan, mennyit és mit? Nekünk azonban másra van szükségünk Fizikai követelmények

Részletesebben

HONVÉDSÉGI Fizikai Alkalmasság-vizsgálat

HONVÉDSÉGI Fizikai Alkalmasság-vizsgálat HONVÉDSÉGI Fizikai Alkalmasság-vizsgálat v.1.00 (az előző verzióhoz képest személyes tapasztalattal és gyakorlati útmutatóval [esetleírással] bővített!) Jelen dokumentum a A honvédelmi miniszter 7/2006.

Részletesebben

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1441 A MAGAS VÉRNYOMÁS. Vérnyomás: vér által az erek falára gyakorolt nyomás.

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1441 A MAGAS VÉRNYOMÁS. Vérnyomás: vér által az erek falára gyakorolt nyomás. A MAGAS VÉRNYOMÁS Mi a vérnyomás? A vérnyomás az a nyomóerő, melyet a szív által pumpált vér az érfalakra gyakorol. A túl magas vérnyomás károsítja a szervezetet. A szív munkája állandó mozgásban tartja

Részletesebben

Van benne Valami Gyógytornász!

Van benne Valami Gyógytornász! Van benne Valami Gyógytornász! Te kérdezel! Aki válaszol: André Anikó a ZSH Gyógytornásza Segítségére van: Katona Zoltán testépítő és fitneszedző, táplálkozás szakértő Bevezető Azzal a nemes céllal hirdettem

Részletesebben

zsíros TÉVHIT és Eltitkolt TÉNY a FOGYÁSRÓL!

zsíros TÉVHIT és Eltitkolt TÉNY a FOGYÁSRÓL! zsíros TÉVHIT és Eltitkolt TÉNY a FOGYÁSRÓL! Avagy mit kell tudnod a könnyed fogyásról, ha végre éhezés és visszahízás nélkül akarsz lefogyni? minimális mozgással Szerző: Katona Zoltán Kedves Olvasó! Ez

Részletesebben

MEGVALÓSÍTJUK ÁLMAIDA TELJES ÉLETEN ÁT TARTÓ ANYAGI FÜGGETLENSÉGRŐL

MEGVALÓSÍTJUK ÁLMAIDA TELJES ÉLETEN ÁT TARTÓ ANYAGI FÜGGETLENSÉGRŐL MEGVALÓSÍTJUK ÁLMAIDA TELJES ÉLETEN ÁT TARTÓ ANYAGI FÜGGETLENSÉGRŐL Az iwowwe útmutatója a Duális Csapat Bevételekhez, és a végtelen növekedés lehetőségéhez Érvényes 2014. február 10-től Áttekintés Az

Részletesebben

Fontos tudnivaló. A készülék ismertetése. A készülék tulajdonságai. Használat előtti fontos tudnivalók

Fontos tudnivaló. A készülék ismertetése. A készülék tulajdonságai. Használat előtti fontos tudnivalók Fontos tudnivaló Kérjük, használatba vétel előtt gondosan tanulmányozza át, és kövesse ezt a kezelési útmutatót. A biztonsági és kezelési előírások be nem tartása miatt bekövetkező termékmeghibásodásra

Részletesebben

Az elhízás kezelésének szakmai és szervezeti irányelvei. A Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság. állásfoglalása és ajánlása

Az elhízás kezelésének szakmai és szervezeti irányelvei. A Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság. állásfoglalása és ajánlása Az elhízás kezelésének szakmai és szervezeti irányelvei A Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság állásfoglalása és ajánlása Szerkesztette: Dr. Simonyi Gábor Dr. Pados Gyula Dr. Bedros J. Róbert

Részletesebben

Vitorlázás 10. évfolyam

Vitorlázás 10. évfolyam A vitorlás sport tanításának céljai a on: A sportági tevékenységekhez szükséges akarat, aktivitás ébrentartása; Korosztályos válogatottak képzése; Az sportág mozgásformáinak, alapismereteinek továbbfejlesztése;

Részletesebben

Amit a cukorbetegségről mindenképp tudni kell. dr. Szente Szilvia háziorvos rezidens

Amit a cukorbetegségről mindenképp tudni kell. dr. Szente Szilvia háziorvos rezidens Amit a cukorbetegségről mindenképp tudni kell dr. Szente Szilvia háziorvos rezidens Mi a cukorbetegség (latinul: diabetes mellitus)? Olyan betegség, aminek a lényege, hogy a vérben lévő cukorszint a normálisnál

Részletesebben

felnttkorban 6. Magyar Nemzeti és s Nemzetközi zi Lifelong Learning Konferencia Debreceni Egyetem

felnttkorban 6. Magyar Nemzeti és s Nemzetközi zi Lifelong Learning Konferencia Debreceni Egyetem Szabadid tanulási id felnttkorban 6. Magyar Nemzeti és s Nemzetközi zi Lifelong Learning Konferencia Pécs, 2010. április 29-30. Erdei Gábor G Ph.D Debreceni Egyetem Oktatási szrk Oktatáspolitika Oktatási

Részletesebben

A kánikulában különösen ügyelni kell a megfelelő folyadékbevitelre

A kánikulában különösen ügyelni kell a megfelelő folyadékbevitelre A kánikulában különösen ügyelni kell a megfelelő folyadékbevitelre Az egészséges táplálkozás egyre nagyobb hangsúlyt kap mindennapi életünkben. A korszerű, kiegyensúlyozott étkezésen belül a megfelelő

Részletesebben

NE ESS KÉTSÉGBE, HA NEM ESTÉL MÉG TEHERBE 13+1 FOGAMZÁSGYORSÍTÓ TIPP TÜRELMETLEN NŐKNEK

NE ESS KÉTSÉGBE, HA NEM ESTÉL MÉG TEHERBE 13+1 FOGAMZÁSGYORSÍTÓ TIPP TÜRELMETLEN NŐKNEK NE ESS KÉTSÉGBE, HA NEM ESTÉL MÉG TEHERBE 13+1 FOGAMZÁSGYORSÍTÓ TIPP TÜRELMETLEN NŐKNEK NE ESS KÉTSÉGBE, HA NEM ESTÉL MÉG TEHERBE FOGAMZÁSGYORSÍTÓ TIPPEK TÜRELMETLEN NŐKNEK Amikor egy pár gyereket szeretne,

Részletesebben

Rendszer bevezetés. Hogyan kezdjük el?

Rendszer bevezetés. Hogyan kezdjük el? Rendszer bevezetés. Hogyan kezdjük el? Nehéz a változás Mint minden új projekt, egy minőségmenedzsment rendszer bevezetése is változásokat fog hozni cége életében. Úgy kellemeseket, mint kellemetleneket

Részletesebben

Vitorlázás 12. évfolyam

Vitorlázás 12. évfolyam A vitorlás sport tanításának céljai a on: A megszerzett állóképesség továbbfejlesztése; Korosztályos válogatottak képzése; A tantárgyhoz fűződő pozitív érzelem fenntartása; Az edzéshatások növelése (terjedelem,

Részletesebben

itt is felmerül három alapkérdés: Biztonságos-e? Egészséges-e? Nem fogok visszahízni?

itt is felmerül három alapkérdés: Biztonságos-e? Egészséges-e? Nem fogok visszahízni? DIÉTA AHOGY MI C SIKLÓSNÉ DR. RÉVÉSZ EDIT soaring manager Itt a tavasz, jön a nyár, mindenki szeretne egy kicsit szebb és csinosabb lenni! Ahhoz szeretnék hozzájárulni, hogy a diétás program ne egy újabb

Részletesebben

TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA HÍRLEVÉL

TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA HÍRLEVÉL TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA HÍRLEVÉL 6. ÉVFOLYAM, 10. SZÁM 2013. NOVEMBER IDŐSKORI FOLYADÉKFOGYASZTÁS TISZTELT OLVASÓ! Az elmúlt évek során örömmel tapasztaltuk, hogy Önök közül egyre többen használták hírlevelünk

Részletesebben

Közétkeztetés minősége gyermekeink jövője?!

Közétkeztetés minősége gyermekeink jövője?! Közétkeztetés minősége gyermekeink jövője?! Komárom-Esztergom megyében 2008 2009. években országos felmérés részeként 35 óvoda, és 85 általános- és középiskola táplálkozás egészségügyi környezetének, a

Részletesebben