A bántalmazás lélektanáról (részletek)



Hasonló dokumentumok
J e g y zőkönyv FFB-36/2011. (FFB-55/ )

MINDEN ANYUKA MEGGYÓGYUL!

KERET Konferencia december 10. Európai Ifjúsági Központ. A segélyvonal: tények és következtetések (a segélyvonal munkatársai)

Miért tanulod a nyelvtant?

Elmélkedés a halálról, az orvosaimról, és sorstársaimról

HÁLA KOPOGTATÁS. 1. Egészség

Mit tehetsz, hogy a gyereked magabiztosabb legyen?

Az erőszak kialakulásának transzgenerációs modellje: a destruktív jogosultság. Dr. Barát Katalin Szent Rókus Kórház

Péterfy Bori: zseniális zenészek vesznek körül Szerző: Szimpatika

Feldmár András ÉLETUNALOM, ÉLETTÉR, ÉLETKEDV

Nekem ez az életem. Beszélgetés Müller Henriknével, a solti Béke Patika vezetôjével

Hogyan mondjuk meg a gyerekeknek?

Jegyzõkönyv ÁÉT szeptember 30-án megtartott ülésérõl November 13.

Károlyi Veronika (Ronyka) 5 bődületes hiba, amit ha elkövetsz kinyírod a hitedet. Ronyka

J e g y zőkönyv ISZB-NP-1/2010. (ISZB-NP-1/ )

Grilla Stúdiója - gyógytorna, szülésfelkészítés

1. Lecke: Bevezetés és a folyamat. elindítása

Tartalom. BEVEZETÉS 13 A szerzô megjegyzése 16

Boldogtalanság miatt válunk. A válásoknak csak 15-20%-a vet véget ún. bántalmazó kapcsolatnak A többi 80-85%-ban boldogtalanságra hivatkoznak

Szerintem vannak csodák

EDELÉNY VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE október 9-én megtartott rendkívüli ülésének

Én Mária vagyok és el szeretném neked mesélni, hogyan lett a húsvét életemnek egy fontos része

Van jogom, de még sincs (esszé)

A tudatosság és a fal

Szeretet volt minden kincsünk

A Fiú. 2. tanulmány. július 5 11.

KÖNNYEN KI TUDOD MONDANI? NEM!

Egy gyermek sem akarja tanárait, szüleit bosszantani! - a megismerő funkciók szerepe a tanulási és

Már újra vágytam erre a csodár a

Hosszúhetény Online. Kovács Dávid júl :23 Válasz #69 Szia Franciska!

című kutatási projekt

Belső Nóra: Utak egymáshoz (részlet) Beszélgessünk!

Hogyan vegye rá gyermekét a nyári tanulásra, és hogyan teheti élvezhetővé számára?

Egy segítő hang. Ágostonné Nagy Zsuzsanna. (Képmás Családmagazin 2010/november)

ÖSSZJÁTÉK Család és Kapcsolati Műhely Alapítvány

A Halál antropológiája című egyetemi kurzus létjogosultsága. Egy fogorvos találkozása a halállal

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: OTB/99-1/2013. OTB-29/2013. sz. ülés (OTB-117/ sz. ülés)

És bizony: Ha az emberek nincsenek valami hatalmas és kemény kontroll alatt, felfalják egymást. Ez nem igaz.

o r v o s - b e t e g K A P C S O L A T beszeljunk rola A Magyar Hospice Alapítvány Orvos-Beteg Kapcsolat Programja

A családon belüli erőszak Dana Jason Bhavin S p r i n g C O U N C r i s i s Dr. Pace

Pódiumbeszélgetések A 2014 október 21-ei Dr. Barát Gáborral lefolytatott szakmai disputa vitájában elhangzottak tézis-szerű Összefoglalója

Pap János HANGOK-HANGSZEREK INTERJÚ ELEK TIHAMÉRRAL

Caramel: Tûrnöm kell June 24.

magát. Kisvártatva Vakarcs, a kutya is csatlakozott hozzájuk. Kedveskedve hol a Papa, hol meg az unoka lábaira fektette meleg tappancsait.

Szelíd volt-e Jézus és szelídséget hirdetett-e?

100 női önismereti kérdés. 100 önismereti kérdés azoknak a nőknek, akik javítani akarnak magukon, a párjukon és a párkapcsolatukon

,,Tele vagyunk fiatallal,,

Mi Nők. Párkapcsolat

A KERESKEDŐ, AKI GAZDAG LETT

Gyakorlati tanácsok a gyermekekkel való bánásmódhoz és az óravezetéshez

Kényszerpálya, véletlen vagy tudatos választás?

Petőcz András. Idegenek. Harminc perccel a háború előtt

Stratégiai Pénzügyek. avagy a tulajdonosok és cégvezetők eszköztára. Interjú Horváth Zoltán Cashflow Mérnökkel

Az élet istentisztelete 3.: A CSALÁDBAN

IMÁDSÁG MINDENEK ELŐTT

Mennyire fájdalmasak a fájások? - a szülési fájdalmak körüljárása

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

BEVEZETŐ. A nők munkaerő piaci helyzetének alakulása a 90-es években 1

Kommunikáció elmélete és gyakorlata. Zombori Judit, pszichológus

Ötven egész esztendővel a csokoládés uzsonna után kezdődik Magdaléna két életének tulajdonképpeni története... *****

- Hétévesen kezdtél hegedülni. Volt aki zenei múlttal rendelkezett a családban és ennek hatására kezdtél el tanulni vagy teljesen önszántadból?

A párkapcsolati instabilitást meghatározó tényezők

Iránytű a konyhához A változás fejben kezdődik Otthonszervezési célok Vágjunk bele közösen! Válogatás Mindent elvégeztem!

Egy idő után nagyon fárasztó egyedül ugatni

Érveléstechnika-logika 7. Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2.

Az Istentől származó élet

Akárki volt, Te voltál!

Gyerekszoba - pszichológus szemmel

Csöngettek az ajtón. Katus támolyogva

Neoanalitikus perspektíva 2.: Pszichoszociális elméletek

Családon Belüli Erőszak elleni küzdelem az Ökumenikus Segélyszervezetnél

TISZAUG KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT január 30-án megtartott ülésének

4. sz. JEGYZŐKÖNYV. Távol maradt: Faluházi Sándor alpolgármester, Dr. Serester Zoltán képviselő.

HANTOS KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLTÉNEK november 24-i NYILVÁNOS ÜLÉSÉNEK JEGYZŐKÖNYVE

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Szita Szilvia II. Biztatás, bátorítás

4. Az au pair és a párkapcsolatok ( a fejezet, mely határozottan tanulságos):

Gazdagrét Prédikáció Evangélium: Márk 1, Kedves Testvéreim! Nem is olyan nagyon régen, talán évvel ezelőtt, egyikünknek sem

1. Napirend Bánk Tó-Strand fejlesztése; megújítási-fejlesztési tervezés, pályázati lehetőség

KRISTON LÍVIA ÉS VARGA ESZTER A FELSŐOKTATÁSBAN TANULÓ ROMA HALLGATÓK MOTIVÁCIÓI ÉS

válni a helyzet. Kész csoda, hogy ilyen sokáig maradt. Alig ha nem arra az ideje indulni -érzésre várt, amely néhány évenként rendre a hatalmába

Egyszerű szabályos forduló a hátúszásban, és annak oktatása

BÖRTÖNVILÁG. B örtönártalom. A személyi állomány lelki egészségi állapota' Túlterhelt ingázók

JEGYZŐKÖNYV. Készült: Hort Község Önkormányzata Képviselő-testületének június 19-én megtartott üléséről

Bói Anna. Konfliktus? K. könyvecskék sorozat 1.

Mit keresitek az élőt a holtak között

A családi háttér és az iskolai utak eltérései

A család kedvencei. Receptjeim hétköznapokra és ünnepekre

1Móz 21,22-34 Ábrahám, Abimélek és a kút

Generációk közötti együttműködés. Tehetséggondozó foglalkozások

Tanulási kisokos szülőknek

Kiss Ottó. A nagypapa távcsöve

Részlet: Georg Kühlewind: Figyelem és odaadás, Az én tudománya (Kláris Kiadó, 2002) c. könyvéből, oldal 25. Az én

Urbán Ágnes. Politikai és gazdasági nyomásgyakorlás a médiában, vállalatvezetői szemmel

J e g y zőkönyv EUB-24/2011. (EUB-45/ )

J E G Y Z Ő K Ö N Y V. bizottsági elnök-helyettes. településfejlesztési és pályázati osztályvezető

Nem nézték jó szemmel, amikor bébiszittert fogadtam a gyerekek mellé December 08.

VALÓSÁG. Nem harap az énekóra sem Interjú egy mentortanárral

Az anorexia kifejezést először az ókorban használták, eredetileg hiányzó vágyat jelentett,

Átírás:

A bántalmazás lélektanáról (részletek) Klubrádió Női vonal, 2012. április 17., Jaksity Katalin Jaksity: A mai egy órában bántalmazott nők ülnek itt körülöttem és az ő történeteiken keresztül szeretnénk egy kicsit bemutatni a bántalmazás lélektanát. Az elmúlt időszakban, amikor beindult az aláírásgyűjtési akció ugye 50000 aláírást kell összegyűjteni ahhoz, hogy a családon belüli erőszak önálló törvényi tényállássá váljon és így büntethető legyen Magyarországon is; ez a törvény egyébként csak Magyarországon, Észtországban és Olaszországban hiányzik, mindenhol máshol már létezik, és egy másik ügy, ami most azt gondolom, hogy a médiában nagy port kavart, Palácsik Tímea és Damu Roland ügye, megmutatta azt, hogy Magyarországon még mindig egy áldozathibáztató magatartás van a társadalom nagy részének részéről, vagyis a legtöbben rögtön azt gondolják, hogy már pedig megérdemelte az, aki a verést kapta vagy elszenvedte és úgy kell neki. A másik fontos kérdés ebben, amit szintén sokan nem értenek meg, nyilván aki nem került szerencséjére közelébe semmilyen esetnek tehát az ismeretségi körében sem látott akár lelki bántalmazást, nem hogy fizikai bántalmazást, nem tudja megérteni, hogy ezek a nők miért nem hagyják ott a bántalmazót, és ezt szeretnénk most néhány nő, anyuka történetén keresztül is bemutatni. És van még egy vendégünk, Soltész Kriszta életvezetési tanácsadó, pszichológus, aki az utóbbi időben kimondottan a bántalmazott nőkre fordítja energiáit. Soltész: Így van. Üdvözlöm a kedves hallgatókat! Én a praxisomban való munkám során elsősorban a lelki bántalmazással találkoztam és azt vettem észre, hogy nagyon-nagyon sok pszichés probléma, szorongásos zavarok, hangulatzavarok mögött egyfajta lelki bántalmazás áll, és az én figyelmem ezért irányult erre a témára. Igazából a társadalom figyelmét szerettük volna felhívni erre a jelenségre, mert ezt általában elbagatellizálják. Vannak ugye ezek a közhelyek, hogy az asszony verve jó, meg az asszony köténye sok mindent eltakar stb. erről órákat tudnék beszélni, és szoktam is, hogy milyen sztereotípiák vannak, amik miatt ez a lelki bántalmazás nincs a társadalom figyelmének fókuszában, és ezért hívtuk létre az alapítványunkat, A Nők Világa Alapítványt, amely főként lelki bántalmazottaknak próbál segíteni, és elsősorban a médiában szeretnék ezzel szerepelni, hogy tudják az emberek, hogy ez igen is probléma. Ugyanis a fizikai bántalmazás előszobája a lelki bántalmazás, tehát ahhoz, hogy valakit fizikailag bántalmazni lehessen, és kénytelen legyen benne maradni ebben a helyzetben, ahhoz először a lelkét kell leamortizálni. Az önbizalmát kell olyan szinten lebontani, hogy ő megmaradjon ebben. Az önbizalmát veszi el a bántalmazó a másiknak, különböző lépéseken keresztül. Először jön az elszigetelés; kritizálja a családtagokat, a barátokat vagy akár leszidja; veszekedést generál akkor, ha ő találkozik a családtagokkal, barátokkal; megalázza; leértékeli; állandóan kritizálja, nem építő jellegűen, hanem rombolóan. Illetve nagyon fontos, hogy olyan manipuláció zajlik, ami miatt a bántalmazottnak állandó bűntudata van, mert mindig azt érzi, hogy ő rontott el valamit. Jaksity: Hallottunk az előbb egy kirívó esetet, ahol az apa a feleségét terrorizálta, a kislányokkal pedig Soltész: Itt a szexuális abúzus esete állt fenn. És akkor az anyukában felmerül a kérdés, hogy egyrészt kihez fordulhat, másrészt pedig, hogy meddig normális ez? Azt gondolom, hogy semeddig nem normális. Amikor már arra vannak ráutaló jelek, hogy ez az atyai szeretetnél sokkal több, mert olyan testtájakat érint meg apaként, akkor bizony az már mindenképpen gyanús. Egyébként a gyerekrajzokból nagyon jól látszik, a gyerekek általában kirajzolják magukból ezeket a negatív élményeket én nem vagyok gyerekpszichológus Jaksity: És ez feltétlenül negatív élmény? Itt is nehéz Soltész: Bizarr, furcsa. Jaksity: Mivel az édesapjukban van minden bizalmuk, tehát ők nem gondolják, hogy az, amit a papa velük csinál, az rossz lehet

Soltész: Ebben igazad van, tehát egy kor után már tudják, hogy mi az, ami tabu és mi az, ami nem. Egészen pici korban sajnos ez valóban csak akkor derül ki, ha ezt látja az édesanya vagy valamely más családtag. Jaksity: Vagy csak úgy mesélnek róla, és akkor feltűnik az anyukának Soltész: Vagy mesélnek róla, igen, csak akkor nagyon nehéz, hogy ez a gyerek fantáziája vagy pedig a valóság. Tehát ez egy nagyon nehéz eset, de amint gyanú van, akkor érdemes figyelemmel lenni, és elmenni gyerekpszichológushoz, aki rajzoltatással jobban rá tud világítani arra, hogy valóban mi is történhet, hogy ez csak a fantáziában vagy a valóságban is zajlik. Jaksity: Egy kívülállónak, aki nem él ilyenben, nem érthető, hogy ha valakit már ennyiszer leszólnak, miért nem lép ki a kapcsolatból. Soltész: Egyrészt azért, mert a lelki bántalmazás finomabb, cizelláltabb módszerekkel kezdődik. Először csak az elszigetelés van általában, és utána kezdődik a szisztematikus megalázás és az önbizalom lebontása. Másrészt pedig egy olyan manipuláció folyik, ami által a bántalmazott úgy érzi, hogy ő hibás azért, amiért a kritikát kapja. Egy állandó bűntudatkeltés zajlik, és állandóan javítani próbál, és abban bízik, hogy egyszer majd ez rendben lesz, egyszer majd meg fog tudni felelni, ki fogja tudni javítani az összes hibáját. És nagyon fontos, hogy a másik nagyon közel van, ő egy nagyon fontos ember, hiszen szerelmes, általában szerelemmel kezdődik ez az egész bántalmazás. És mivel nagyon fontos referenciaszemély, az ő véleménye minden mást kizár. Neki kell megfelelni. Jaksity: Jobban hisz neki, mint akár a családjának vagy a barátainak. Soltész: Így van. Annyira közel van, hogy az a valóság. És minden egyéb vélemény a háttérben van és nem lényeges. Egy idő után a bántalmazott már elhiszi {amit mond neki a bántalmazó}, és valóban úgy elkezd öltözködni ez is nagyon gyakori, hogy gyakorlatilag a saját nőiességét nem vállalja fel utána már a nő. Most ez itt nagyon ki van hegyezve a férfiakra, ha a fizikai bántalmazásról beszélünk, és általában ugye erejénél fogva a férfi bántalmazza a nőt fizikailag, bár ritkán van fordítva is. Lelki bántalmazást viszont nagyon gyakran látom fordított esetben is. Jaksity: Ezt akartam is említeni. Nehéz lenne találni olyan apukát, férfit, aki ezt vállalja. Náluk még nehezebb, hiszen a férfihoz az tartozik, hogy ő igenis erős, ki tud állni magáért, tehát azt még nehezebben fogadják, hogy egy férfi kerül olyan állapotba, hogy annyira megalázott lelkileg, hogy nem is mer kiállni. De a múlt héten foglalkoztunk a Női vonalban ezzel az oldallal. Soltész: Így van. Arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy miért alakul ki vajon a bántalmazóban ez az egész viselkedésmód. Azt tapasztalom, hogy nagyon sokszor ők aszimmetrikus családi kapcsolatokban nőnek fel, tehát alá-, fölérendeltségi viszonyban, nagyon gyakran gyerekkorukban bántalmazottak, pszichés szempontból elhanyagoltak voltak. És ezt az aszimmetrikus kapcsolati mintát átviszi a felnőttkorára, csak nagyon sokszor megpróbálja a dominanciáját életben tartani. Tehát gyakorlatilag a bántalmazott az, aki őt dominánsnak engedi érezni magát most ezt csúnyán fogalmaztam meg, tehát a domináns viselkedését a bántalmazotton tudja kiélni. Jaksity: És ehhez az eszköze többnyire az agressziója. Soltész: Először a megalázás, a lelki bántalmazás, ami által teljes mértékben kiszolgáltatottá teszi magának a bántalmazottat, és utána már sajnos a fizikai bántalmazást is eltűrik nagyon sokan. Bár azt tapasztalom, hogy sok nőnek azért a fizikai bántalmazás egy olyan jel, olyan határvonal, amikor észreveszik, hogy hoppá itt valami zajlik. Jaksity: Igen, pont ezért is beszélgetünk erről a témáról ugye mi már beszélgettünk erről korábban, most az aláírásgyűjtés újabb apropót adott, mert sokan egyébként épp a beszélgetés után eszmélnek rá, hogy egy lelki-bántalmazói kapcsolatban élnek, mert hogy azt annyira hagyjuk valahogy.

Soltész: Így van. De nagyon fontos, hogy a bántalmazott hiszi azt, mert azt mondja neki a másik, hogy megváltozok, ennek vége, ez volt az utolsó. Jaksity: Ez egy tipikus magatartás? Soltész: Ez egy tipikus magatartás, abszolút, igen. Jaksity: Mi történik ilyenkor: észbe kap, hogy mit tett, vagy inkább fél, hogy az ő birtokát mert ők leginkább így kezelik a bántalmazottat vagy tulajdonát elveszíti? Miért jön utána a virágcsokrokkal, vagy miért nincs folyamatosan meg ez az agresszió? Soltész: Azért mert érzi, hogy elveszítheti, és a dominanciáját nem fogja tudni ilyen jól kiélni. Nincsen áldozat, akin ő ezt ki tudja élni. Jaksity: Mert sok esetben tapasztalni, hogy akárhányszor megtörtént a bántalmazás, utána aztán jött a csókhalmaz, ölelés, kedvességek, ajándékok stb. Soltész: Ez is gyakran van egyébként {hogy a bántalmazás a gyerek születése után jelentkezik}, mert itt akkor még jobban birtokában érzi a másikat ez is egy gyakori dinamika. Nagyon fontos, amiről beszélünk: a teljes kiszolgáltatottság, az, hogy nem szimmetrikus kapcsolatban vannak a felek, hanem alá-, fölérendeltségiben. Az anyagi kiszolgáltatottság, amibe ugye nagyon gyakran kerül egy anyuka, aki éppen szült, az megadja a táptalaját ennek a viselkedésnek. Jaksity: Arra is gondoltam, hogy esetleg amiatt, hogy a gyerek bejött a képbe, {a bántalmazó} fél attól, hogy így veszíti el a birtokát. Soltész: Ez is benne lehet, így van. Jaksity: A másik nagy kérdés azt gondolom, hogy miért nem lehet ebből kiszállni? Biztos mindenki azt mondja a legtöbb hallgató, hogy én az első pofon után összepakoltam volna és megyek. Az anyaotthonban, ahol anyukákkal dolgoztam és én is nyilván ezt kérdeztem tőlük először, hogy miért nem léptetek ki, szinte mindenhol egységesen azt mondták: mert azzal fenyegetőzött a bántalmazó, hogy a gyereket elveszi. Soltész: Így van, és nagyon sokszor arról is szó van, hogy annyira alacsony az önbizalma a bántalmazottnak, és a bántalmazó ezt verbálisan is hangoztatja, hogy: képtelen vagy egyedül felnevelni a gyereket. És utána ezt a nő elhiszi, és ennek megfelelően nagyon sokáig benne akar maradni ebben a kapcsolatban, mert elhiszi, hogy ő nem tudná fölnevelni a gyerekét, és akkor jó anya, ha benne marad ebben a kapcsolatban. Még annyit fontosnak tartanék elmondani, hogy azért lenne lényeges minél hamarabb észrevenni a lelki bántalmazás tényét, mert és én itt a családterápiás módszert nagyon jónak találom ha sikerül rávenni időben a bántalmazottat egy terápiára, egy családterápiára főleg, ahol gyerekek vannak ugye, ott azért még ki lehet korrigálni, van esély arra, hogy olyan terápiás beavatkozás történjen a bántalmazóban is, amitől ez a család együtt tud maradni. Jaksity: Azt mondod, hogy szerinted a bántalmazónak főleg, hogy az előbb azt beszéltük, hozza magával ezt a mintát a családból lehet segíteni? Soltész: Természetesen, természetesen. Persze nem akarok általánosságban beszélni, mert van olyan személyiség, ahol a terápia talán nem elég, vagy nagyon hosszú lenne, tehát általánosságban nehéz erről beszélni. De nagyon sok esetben sokkal jobb életminőséget lehetne elérni, ha egy családterápiába menne a pár a gyerekekkel együtt. Jaksity: És hogy látod a bántalmazót, az agresszort, aki a hatalmát fitogtatja, hogyan lehet rávenni? Soltész: Ezért mondtam, hogy időben. Ezért fontos, ezért szeretnék foglalkozni a lelki bántalmazás tényével, mert ha minél hamarabb észreveszi a bántalmazott, hogy itt valami nincs rendben, valami nem jó irányba megy a mi kapcsolatunkban, ha azt kezdi érezni, hogy az önbizalma

még a kapcsolat előtthöz képest romlott, akkor az egy figyelmeztető jel, és akkor még a bántalmazás elején érdemes rávenni, amikor még nagy a szerelem. Jaksity: Igen, csak ezt kérdezem, hogy rá lehet venni? Hiszen ezzel mintha az ő hibájára mutatna rá, {és ismerünk történeteket}, hogy abban a pillanatban annak komoly retorziója volt. Soltész: Így van, de a tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy ha ilyenkor a bántalmazott kiáll, és a bántalmazó megérzi azt, hogy elveszítheti, akkor ezen a szinten még megteszi: elmegy, és van esély arra, hogy Jaksity: Nagyon fontos lenne, mind a kettőjüknek fontos, hiszen a bántalmazó maga is egy áldozat Soltész: egy áldozat. Hiszen az, hogy ilyen személyisége alakult ki, ez nagyon sokszor az intergenerációs átörökítés révén gyerekkorból jön. Ezért tartom fontosnak felhívni a figyelmet a lelki bántalmazásra, mert ha ezt tényleg időben észrevesszük, amikor még tart a szerelem, és tud a bántalmazott olyan erős lenni, hogy elveszítheti a bántalmazó őt, ha nem változtat és nem megy el terápiába, akkor a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy elmennek és bizony nagy sikerességgel lehet beavatkozni. Jaksity: Én továbbra is azt szeretném még feszegetni, hogy miért nem lehet kilépni? Ha egy ilyen embernek, aki a hatalmát, az erejét próbálja mutatni, egyszer csak azt mondja a másik fél, hogy én most elhagylak, akkor mi történik? Tipikus az, hogy hol öngyilkossággal, hol sírással, hol könyörgéssel, hol pedig agresszióval fenyegetőzik? Soltész: Abszolút tipikus, pont ez a dinamikája, ez is segít abban, hogy a bántalmazott benne maradjon a kapcsolatban, hogy hitegeti, hogy minden más lesz. Gyakorlatilag áldozatként mutatja magát, és a nő pedig szeretne segíteni rajta, és elhiszi, hogy ő képes segíteni rajta. Jaksity: És megváltoztatni Soltész: és megváltoztatni. Pont ez a dinamika adja meg a táptalaját annak, hogy belecsússzanak akár egy Jaksity: És ha azt látja, hogy erre nem reagál a másik, akkor jön az agresszív kirohanás, a dühroham? Soltész: Így van. Jaksity: Kriszta, annak mi az oka, hogy a bántalmazottak annyira finoman adják vissza a történteket? Ez még mindig a félelemből ered? Soltész: Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy egy párkapcsolatban ugye mi a szeretet: a kötődés, a ragaszkodás, illetve a kölcsönösen kielégítő együttlét. A kötődés és a ragaszkodás azt gondolom legalábbis a kötődés része az ott van, hiszen együtt töltöttek sok évet, voltak szép élmények is, meg eleve az összetartozás élménye nagyon sokat számít, és nagyon nehéz bántani azt, akihez kötődöm, tehát ez egy nagyon ambivalens érzés. Ezt is kell látni. Bár nem volt meg a kölcsönösen kielégítő együttlét része már egy idő után, mert állandó megaláztatásban és fenyegetettségben élnek a bántalmazottak nagyon sokszor, de valahol, valami fura módon a kötődés még mindig megvan, és nagyon nehéz, gondolom így Soltész: A féltékenyég is tipikus. Nem minden féltékenység mögött bántalmazás áll, mert van, amikor pusztán a másik önértékelése alacsony, és azért féltékenykedik, de azért nagyon gyanús, hogy ha valaki nagyon féltékenykedik és fenyeget, akkor ott bizony bántalmazás van.

Az egy nagyon fontos jel, ha egy párkapcsolatban egy idő után az ember önbizalma kezd romlani, akkor az legyen egy intő jel. Ezt most azért mondom általánosságban, mert akkor az még az elején van és még be lehetne avatkozni. Soltész: Nagyon nehéz ebből regenerálódni, de azt javaslom, hogy ha valaki tényleg ennyire rosszul érzi magát még sok évvel a bántalmazó kapcsolat után is, akkor forduljon szakemberhez, mert ilyen fiatalon nem szabad benne maradni ebben az állapotban. Sokszor az, hogy megszűnt a kapcsolat, csak a napi szintű rettegést szűnteti meg, de az önértékelés pusztán ettől nem épül újra. Jaksity: Egy olyan hozzászólás jött, hogy miért mindig csak arról van szó, hogy a férfi lehet bántalmazó. Sajnálom, hogy a hallgató nem hallgatta például a múlt heti adást, amiben kimondottan csak azzal foglalkoztunk, amikor nők bántalmaznak férfiakat, visszaélnek azzal a helyzettel, hogy a magyar jogrend szerint nekik ítélik a gyereket, illetve a mai adásban is, Kriszta és jómagam is megemlítettük, hogy van egy ilyen tendencia, főleg a lelki bántalmazás terén. Soltész: Igen, a lelki bántalmazásnál nagyon sokszor a nők a bántalmazók Jaksity: és ráadásul értelmiségi körben lévők Soltész: így van, csak azért amikor fizikai bántalmazásról van szó, pusztán azért, mert a férfiak erősebbek, gyakoribb, hogy a férfiak bántalmaznak fizikailag, és most itt elsősorban erről beszéltünk. Jaksity: És még azt is hozzátettem, hogy sajnos egyelőre, bár szándékomban áll, de nem tudtam olyan férfit rávenni, aki bántalmazott, hogy beszéljen, mert nyilván ez számukra még nehezebb. És a legelső hozzászólásunk azt hiszem, az mutatja a legtipikusabban, hogy még mindig hogy állunk ezzel a kérdéssel az annyi volt: Miért hazudtok?! egy férfi írta. Soltész: És ez nagyon szomorú. Jaksity: És jött egy szokásos hozzászólás, amit én is feszegettem, és próbáltátok elmondani, de úgy látszik, hogy nem érthető: az első pofon után kell elmenni, engem egyszer ütne meg valaki, soha többet, velem így férfi nem beszélhet. Akkor, amikor megfenyegeti az a férfi, és nem csak fenyegeti, de utána is megy az illetőnek, akkor nagyon nehéz abból kiszállni, de hát ezt próbáltuk most bemutatni. Remélem, lassan majd csak felnyitunk szemeket, nyilván egy adás kevés ehhez.