Szövés. könnyen érthető tanulási segédanyag

Hasonló dokumentumok
Ünnepi- és hétköznapi viseletek Ócsán. Bereczky Réka 6. b

Életvitel és gyakorlati ismeretek verseny 2010/2011 kerületi forduló

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

Kosárfonás. könnyen érthető tanulási segédanyag

A MAGYAR NÉP VISELETE

ALFÖLD KALOCSAI SÁRKÖZ

Kárpitos Kárpitos

SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM

Zalai kézműves értékek zalai viseletek

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

b) Ismertesse a len és a kender feldolgozásának menetét, és sorolja fel ezek szakmai hagyományait!

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

MARTOS. batyuztak, vagyis a városokba hordták be terményeiket eladni.

5. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása

Minta MELLÉKLETEK. KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK ÉRETTSÉGI VIZSGA ÍRÁSBELI TÉTEL Középszint

Népviselet öltözködés és ruházat Tárnokon

KREATÍV TERÜLETEK FOGLALKOZÁSOK

A hetényi népviselet a 20. században

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

Szőnyegszövő Népi kézműves

leten, ismerkedés a kerékpáros közlekedés szabályaival. Az utazással kapcsolatos illemszabályok ismerete. Az egészséges táplálkozás, öltözködés és

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

2014. évi NKA pályázat leírókartonjai

Az ókori rómaiak öltözete. Készítette: Deme Viola 6.a

TÁRGYLISTA Kisvárda Pap

MUNKAANYAG. Bányász Judit. A tervezés szakmai alapjai: a magyar népviselet. A követelménymodul megnevezése: Divat- és stílustervezés

Ruházat alapanyagai. Bodor Éva jegyzete alapján összeállította Friedrichné Irmai Tünde

Színes névtáblák. Fimo Kids kiégethető gyurmából

A 213. sorszámú Textilanyaggyártó megnevezésű szakképesítés szakmai és vizsgakövetelménye 1. AZ ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK ÉRETTSÉGI VIZSGA I. RÉSZLETES KÖVETELMÉNYEK A) KOMPETENCIÁK I. ÖLTÖZKÖDÉSKULTÚRA 1. VISELETTÖRTÉNET

A tételsor a 25/2010. (V. 14.) OKM rendeletben foglalt szakképesítés szakmai és vizsgakövetelménye alapján készült. 2/5

Forrás: Domokos Ottó (főszerk.): Magyar Néprajz III. A kender, a len és a gyapjú népi feldolgozása. Akadémiai Kiadó. Budapest,

JAVASLAT. a Bakonyi cifraszűr. Veszprém Megyei Értéktárba történő felvételéhez

NŐI MUNKARUHA FELSŐFOKON

5.osztály 1.foglalkozás. 5.osztály 2.foglalkozás. hatszögéskörök

Leltári szám: Darab: 2 Elhelyezés: történeti tárgyi gyűjtemény, 1956-os gyűjt. Megnevezés: Vasládika kulccsal

1. kép: sima csíkkal díszített magyar törülköző kötözött rojttal, piros díszítménnyel. Debreczeni János tulajdona.

Mezei nyúl. Hozzávalók:

NÉPRAJZI VERSENY ÜNNEPEK, JELES NAPOK ÉS NÉPSZOKÁSOK. 2018/2019-es tanév 1. forduló. A csapat neve: Az iskola neve: A HAGYOMÁNYOK TÜKRÉBEN

Javaslat. a Beregi keresztszemes hímzés Felső-Tiszavidéki keresztszemes hímzés. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktárba történő felvételéhez

2 darab, 12.4 X 22.4 es darab.

Hincz Gyula Erdélyi táj című festményének restaurálási dokumentációja

MAGYAR NÉPI IPARMŰVÉSZETI MÚZEUM, BUDAPEST


ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA KÖNNYŰIPAR ISMERETEK EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ A MINTAFELADATOKHOZ

Szómagyarázat. Zsebek: Svédzseb Olyan zseb,ahol a zsebnyílás az oldalvonalról derékvonalig ferde irányba tart.

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

A 27/2012 (VIII. 27.) NGM rendelet (12/2013. (III. 28.) NGM rendelet által módosított) szakmai és vizsgakövetelménye alapján.

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

Ruházati- és Öltözködési szabályzat

Bevezető. Kedves! Írd ide a neved, ha tudod, vagy kérd anyukád, apukád segítségét!

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

Kedves Első Osztályos! Rajzold be az óvodai jeledet!

Szakképzési tematika

KINCSES TOLNA MEGYE ÉRTÉKVETÉLKEDŐ FELADATSOR

DOKUMENTÁCIÓ. Csók István hagyatékából származó textilek restaurálásáról

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

MUNKAANYAG. Pécsi László Lukács. Bőrők és műbőrök minőségei. A követelménymodul megnevezése: Biztonságos és minőségi munkavégzés a könnyűiprban

FODRÁSZ TANULÓK II. FÉLÉVI SZÁMONKÉRÉS LEÍRÁSA

VII. Áruosztály Műanyagok és ezekből készült áruk; gumi és ebből készült áruk. Az Áruosztályhoz tartozómegjegyzések nem változtak!

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

CSOPORTSZOBA III. 2 BD55793 Fektetőágy tároló. 2 BD Görgős műanyag tároló - 9 fiókos. 2 FA_1532 Fogmosópohár tartó, fogassokkal

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

Anyagvizsgálati módszerek a bűnüldözésben (természettudományok és bűnüldözés) Dr. Gál Tamás i.ü. vegyészszakértő

ÉLETVITEL ÉS GYAKORLATI ISMERETEK

TERMÉK ADATLAP. Szív nagy. Termék neve

felső nőknek, mintával krém vagy zöld színben, XS-XL méretekben 720 ft bomba ár leggings

A Gorter-Kecskeméti Röplabda Club (KRC) relikviái. Messzi István Sportcsarnok

Osztályozó- és javítóvizsga szabályzat Textilműves képzés

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

A HAJVÁGÁS MUNKAFOLYAMATA

Hincz Gyula Nők népviseletben című festményének restaurálási dokumentációja

Csipkefonal. Sokszor halljuk a csipkefonal kifejezést, de miért is kapott külön meghatározást ez a fonalfajta?

AZ 1. MELLÉKLET 54. SORSZÁMA ALATT KIADOTT TEXTILMŰVES SZAKKÉPESÍTÉS SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEI I. ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK

Déri Múzeum Debrecen. Kolozs megye

Javaslat az. Apátfalvi női viselet. Települési értéktárba történő felvételéhez

Családi nap című pályázati programról szóló beszámoló

MUNKAANYAG. Mátyusné Szűcs Katalin. Kelmék összetétele, fajtái, tulajdonságai II. A követelménymodul megnevezése:

kedvező áron többet BOMBA ÁR BOMBA ÁR mindennap! 2890 ft 2190 ft 1490 ft 1490 ft kevesebbért...

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

KÖNNYŰIPARI ALAPISMERETEK

14. óra KENYÉRGABONA TERMELÉSE

Tavasz van, kikelet. Olvasószint: A. Megoldások:

MÁV-csoport Arculati kézikönyve II. RUHÁZAT

A kreativitás az a folyamat, amikor a semmiből valamit teremtünk. (Bencze K.) 3. rész. Két hetente megjelenő ingyenes kiadvány

FODRÁSZ SZAKKÉPESÍTÉS SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEI I. ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK

1. óra : Az európai népviseletek bemutatása

Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum 7400 Kaposvár, Fő u. 10. Bejelentkezés:

Javaslat a [Cserépfalu népviselete című érték] [települési/tájegységi/megyei/külhoni magyarság] értéktárba történő felvételéhez

Álom szaunasapka. Orosz n i filcb l készült szaunasapka a "Te álmod" felirattal Ft. Angri Bird szaunsapka Ft. Baglyos szauansapka

Indulj el egy úton Marosvásárhely-Kecskemét városismereti vetélkedő 2011/2012. III. forduló: MAROSVÁSÁRHELY IPARA, KERESKEDELME, NÉPHAGYOMÁNYAI

IMAGES FOR CLASSROOM USE

Szegedi Tudományegyetem

Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek

Alaszkai Malamut Az alaszkai malamut és a szibériai husky összehasonlítása

Elek Nagyközség Önkormányzata Képviselõ-testülete. 1/1993./III.1./ KT. sz. rendelete. Elek címerének és zászlójának alkotásáról és

Átírás:

Szövés könnyen érthető tanulási segédanyag

Kiadta az ÉFOÉSZ és az Inclusion Europe. Készült az Európai Unió programjának támogatásával, Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára projekt keretében. Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásáért.

Szövés - könnyen érthető tanulási segédanyag Szerző Téglás Beáta (Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény, Cegléd) Lektor dr. Danó Réka Olach Csilla Szerkesztő Wagner Péter Nyomda Pannónia Nyomda Kft. A kiadványban felhasznált fotókat a szerző bocsátotta kiadó rendelkezésére. A szerző szavatol azért, hogy a felhasználás nem sérti harmadik személy jogát vagy jogos érdekét. Jelen kiadvány iskolai oktatás céljára készült. A kiadványban szereplő fotók a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 68. (2) bekezdése alapján, a szerző hozzájárulása és díjazás nélkül felhasználhatók. ÉFOÉSZ 2013.

Tartalomjegyzék Szövés, könnyen érthető tanulási segédanyag... 3 Anyagismeret... 1. Természetes eredetű szálas anyagok... 2. Mesterséges eredetű szálas anyagok... 3. A természetes szálas anyagok felhasználási módjai... 4. A fonalgyártás műveletei... 5. A természetes eredetű szálas anyagok kikészítési eljárásai, színezése 5 5 10 11 12 15 Szakmai ismeret... 1. A fonás története és eszközeinek fejlődése... 2. A szövés története és eszközeinek fejlődése... 3. A szövés előkészítő műveletei... 4. A szövés eszközei... 5. Tervezés... 6. Ritmusok... 7. A hagyományos népi szövés motívumai... 20 20 23 29 30 31 33 34 Népművészeti alapismeretek... 1. Népszokások... 2. Népviseletek... 3. Népi játékok... 4. Népi kismesterségek... 35 35 36 41 42

Szövés könnyen érthető tanulási segédanyag Ez a kiadvány azért jött létre, hogy segítse a fogyatékossággal élő embereket abban, hogy részt vehessenek az egész életen át tartó tanulásban. Segít abban, hogy új dolgokat tanuljanak a könnyen érthető kommunikáció segítségével. A megértési nehézséggel élő emberek számára a munkára és az önálló életvitelre felkészítés nagyon fontos. 3

Anyagismeret Szálas anyagoknak hívjuk azokat az anyagokat, amelyeket a textilkészítés során még nem dolgoztak fel. Eredetük szerint megkülönböztetünk: természetes eredetű szálas anyagokat mesterséges eredetű szálas anyagokat 1. Természetes eredetű szálas anyagok a természetben található növényekből és állatokból készülnek. Ilyen természetes eredetű szálas anyagok: pamut len gyapjú selyem 5

Pamut 6

Len 7

Gyapjú 8

Selyem 9

2. Mesterséges eredetű szálas anyagok A mesterséges eredetű szálas anyagok gyárban, vegyi úton készülnek. 10

3. A természetes szálas anyagok felhasználási módjai A szálas anyagok sokfélék. Az ember egyik legfontosabb szükséglete a ruházkodás. A jó minőségű szövet természetes alapanyagból készül. Ezekből az anyagokból ruházati cikkeket készítenek. Az ipar és az egészségügy is felhasználja ezeket az anyagokat. A természetes eredetű szálas anyagok tulajdonságai Pamut Közepes szilárdságú, kis nyúlású fonal. Kopásállósága és nedvszívó képessége jó. Jól mosható, de könnyen gyűrődik. Len Nagy szilárdságú, kis nyúlású fonal. Könnyen gyűrődő, merev szövet készül belőle. Nedvszívó képessége kicsi, de jól tisztítható. Gyapjú Kellemes tapintású, rugalmas fonal. Könnyen kopik, szakad. Nedvszívó képessége jó, de nehezen szárad. Selyem Selymes fényű, finom tapintású fonal. Igen erős fonal. Nedvszívó képessége is jó. 11

4. A fonalgyártás műveletei A fonás műveletei függnek a feldolgozott nyersanyagtól és a készítendő fonal rendeltetésétől. A feldolgozás menete általánosságban: A feldolgozandó szálas anyag bálákban érkezik a fonodába. Az első művelet a bálabontás. A bálabontás során eltávolítják a szennyezőanyagokat. A fellazított anyag a verőgépbe kerül. Itt egyenletes vastagságú bundává alakítják. 12

A bundát kártológépen bontják tovább szálakra. A kártolást két egymással szemben mozgó, finom tűsor végzi. Ezek között az összetapadt szálak szétválnak. A kártológépeket a szálak vékony, fátyolszerű képződmény formájában hagyják el. A kártológépről lekerülő szalagot ezután nyújtják. A nyújtott vagy fésült szalagot ezután az előfonó gépekhez viszik. Az előfonás során a szalagot tovább nyújtják. 13

A fonal végleges kialakítását leggyakrabban gyűrűs orsón végzik. A fentiekben leírt folyamat eredménye a nyers fonal. A nyers fonalat önmagában is felhasználják, de sokszor további műveleteket is végeznek rajta. Például fehérítik vagy színezik. Nagyon gyakran alkalmazott módszer, hogy két vagy több fonalat összesodornak. Az így készített termék a cérna. A fonal a sodrat iránya szerint lehet: Z sodratú - azt jelenti, hogy az óra járásával ellentétes irányú a sodrása. S sodratú - azt jelenti, hogy az óra járásával egyező irányú a sodrása. 14

5. A természetes eredetű szálas anyagok kikészítési eljárásai, színezése (festőnövények, régi festési módok) Ebben a részben a fonalak házi-ipari feldolgozásával ismerkedünk meg. A pamut feldolgozása A pamut a gyapot toktermése. Feldolgozásának első lépése a szedés. A termést ezután szárítják. Szárítás után eltávolítják a magokat. A szálakat ezután megfonják. A len feldolgozása A len szárát dolgozzák fel. Az első lépés az aratás. A learatott szárakat áztatják, majd szárítják. Szárítás után következik a törés. A törést követően kifésülik a szálakat. Végül a fonás következik. A gyapjú feldolgozása A juh szőréből készül a gyapjú. A juh szőrét lenyírják. A nyírás után áztatják, majd szárítják a szőrt. Szárítás után fésülés következik. A szálakat ezután megfonják. 15

A selyem feldolgozása A selyemhernyó váladékából készül a selyem. A hernyó bebábozódik. A bábokat gubónak hívják. Ezeket a gubókat gőzölik, majd szálakra bontják. A szálakat motringolják és szárítják. Végül a fonás következik. Természetes eredetű szálas anyagok festése Sok olyan növény van, amelyekkel befesthetjük a fonalainkat. A legtöbbel a kertben vagy a mezőn sétálva is találkozhatunk. Ilyen festőnövény a bodza, aminek termése kékre festi az anyagot. a diófa, aminek levele zöldre festi az anyagot. a kutyatej, ami sárgára festi az anyagot. a szilvafa, aminek kérge barnára festi az anyagot. 16

Festési módok Az anyagok festésekor először össze kell gyűjteni a bogyókat, növényi szárakat, leveleket. Ezeket addig kell főzni, amíg teljesen szét nem mállanak. Azt a fonalat, amit festeni szeretnénk, motringba fel kell tekerni és festés előtt vízbe be kell áztatni. 17

Amikor a növények jól átfőttek és a fonal is vizes már, beletesszük a festékbe. 1 órát főzzük. 18

Ezután újra vízbe áztatjuk a megfestett fonalat. A vízbe ecetet öntünk, hogy később ne menjen ki belőle a szín. Ezután jön az öblítés és a szárítás. 19

Szakmai ismeret 1. A fonás története és eszközeinek fejlődése A fonás a fonal készítésének művelete. A fonás során rövid szálakból hosszú szálakat készítünk sodrással. Kezdetben a szálakat csak összefogták és két tenyérrel összesodorták. Később a sodrást segíthette, ha a szálak egyik végét kézben tartották, a másik végére követ kötöttek és ezt pörgették. A fejlődés során a kézi fonásnál a fonalat egy farúdra kötik. Ez a guzsaly. A guzsalyt a fonó nő a bal hóna alá szorítva tartja. Egyik keze ujjaival megpörgeti az orsót és így a végéhez kötött szálak összesodródnak. Sodrás közben a guzsalyra kötött szálakból másik keze ujjaival folyamatosan újabb szálakat húz ki. Eközben a fonalat is fokozatosan nyújtja. A szálakat munka közben állandóan nedvesíti. Ha az orsó leér a földre, az elkészült fonalat feltekeri az orsó pálcájára. 20

Későbbi találmány a fonókerék. Ennél az orsót egy kézzel vagy lábbal hajtott kerékről kötélhajtással forgatják. A rokka egyesíti a sodrás és a feltekerés műveletét és erre a szárnyas orsót alkalmazza. Guzsaly 21

Orsó Fonókerék 22

Rokka 2. A szövés története és eszközeinek fejlődése A szövés eredete a történelem előtti idők homályába vész. Nem tudjuk mikor és hogyan találták fel a szövést, milyen nyersanyagokat használtak először és milyenek voltak az első szövetek. Kialakulására csak következtetni tudunk. 23

Valószínű, hogy szívós fűszálakat használtak először erre a célra. A régiek egyszerű eszközökkel dolgoztak. Fésűkkel, bordákkal és csontlapocskákkal szőttek. Fákra, ágakra lógatott fonalakból, botok és tűk segítségével dolgoztak. A szálak végére agyagsúlyokat kötöttek. Fentről lefelé szőttek. Függőleges lánc nehézkes szövőállvány 24

Később már keretet készítettek. A keret egyik felét a szövő derekához kötötték, a másikat pedig fához vagy falhoz. Ebben az időben már lentről felfelé szőttek. Akkorát tudtak szőni, amekkora keretet készítettek. A szövetek készítése későbbi kor találmánya. Az első írások a textiliparról, Kínából származnak. Az emberek számának növekedésével több szövet kellett. Ahhoz, hogy ennyit meg tudjanak szőni, szükség volt a szövés és a szövés eszközeinek fejlesztésére. Feltalálták a szövőállványt és a szövőszéket. Így többet és gyorsabban tudtak termelni. A váltó feltalálásával felgyorsult a szövés folyamata. A fejlődés utolsó lépése az volt, mikor már nem emberek, hanem elektromos áram működtette a gépeket. 25

Szövőállvány váltóval 26

Szövőszék Szövőgép 27

Nemezelés A nemez a legrégibb textil. A nemez gyapjúból erős gyúrással és víz segítségével készül. A nemez hazája Ázsia. Az asszonyok dolga volt a nemezkészítés. A tudás anyáról lányára szállt. A készítés technikája a mai napig ugyanaz maradt. Nemezből készültek: a takarók a mellények a kalapok a nyeregalátétek és a sátrak borítása 28

3. A szövés előkészítő műveletei A felvetés technikája A felvetés technikája sokféle lehet, mivel szőni is sokféle eszközzel tudunk. Most csak a szövőkeret felvetésével ismerkedünk meg. A felvetés menete Váltó nélküli keret felvetése A felvető fonalat a keret alsó szélére kötjük. Felfelé haladva, a felső lécet hátulról megkerülve, lefelé vezetjük. Az alsó lécen elölről hátra hozzuk a fonalat, majd ismét fel. Egyenletesen feszítve a szálakat addig ismételjük, amíg elérjük a kívánt szélességet. Végül a fonal végét az alsó lécen rögzítjük. Váltós keret felvetése A segédpálcára kössük fel a felvető fonalat. Fogjuk a felső hengerhez. Induljunk el lefelé és helyezzük a váltó első bevágásába a fonalat. 29

Kerüljük meg az alsó hengert. Vezessük felfelé a felvető fonalat. Elérkezve a segédpálcához, vezessük át alatta a fonalat és fordítsuk meg. Fontos! A segédpálcát elérve mindig arra fordítsuk vissza, amerről indítottuk. Ezt a műveletet addig ismételjük, amíg elérjük a kívánt szélességet. A tervkészítés módja Döntsük el, mire szeretnénk szőttesünket használni. Nézzük meg, van-e elég alapanyagunk. Gondoljuk át, milyen mintát szeretnénk szőni. Ehhez végezhetünk anyaggyűjtést. Végül tervezzük meg szőttesünk kicsinyített, színhű műhelyrajzát. 4. A szövés eszközei A szövőkeret részei: henger váltó merevítő talp 30

A szövőszék részei: áruhenger lánchenger lengőborda nyüst csiga lábító A szövéshez használt kézi eszközök (segédeszközök): leverő villa segédpálca olló mérőszalag vetélő 5. Tervezés Színelmélet A színek csoportosítása meleg színek hideg színek alap színek kevert színek A színkontraszt Kontraszt: a színek különbözőségét használjuk ki, ez lesz a színhatás alapja. Ilyen kontraszt van 31

a fekete és fehér között, és a hideg-meleg színek között. A színkör A színkör segít tájékozódni a színek világában. Megmutatja az alapszíneket és a kevert színeket. Ha kettébontjuk láthatjuk a hideg és a meleg színeket. 32

A színek hangulati szerepe A színek hatással vannak hangulatunkra. A lila nyugtat. A sárga jókedvre derít. A narancs étvágyat csinál. A zöld csökkenti a fáradtságot. A vörös fokozza a teljesítőképességet. 6. Ritmusok Szöveteink mintázata különféle ritmust követ. Ezek a ritmusok csíkok, vagy más sorminták. Mi most csak a leggyakrabban használt csíkritmusokat soroljuk fel. Egyenletes ritmus Legfontosabb tulajdonsága, hogy minden csík egyforma vastag. Páros ritmus Páros ritmus szövésekor felváltva következik egy vékonyabb és egy vastagabb csík. Hármas ritmus Hármas ritmus szövésekor két vékony csík után következik egy vastag. 33

7. A hagyományos népi szövés motívumai Hazánk és a környező országok magyarságának szövés mintái tájegységenként különbözhetnek egymástól. A minták kiválasztására hatással van az alapanyag is. Más mintát használnak a lent feldolgozó takácsok, mint a gyapjút szövő parasztasszonyok. A mai napig fennmaradtak mintáink között ősi motívumok is. Például a nap és az ember. Minden területen maradtak fenn geometrikus és növényi minták is. Legfontosabb motívumok: lépcsős vízfolyásos teli rózsás késnyelves lábujkás szarufás 34

Népművészeti alapismeretek 1. Népszokások Népdal A népdal a magyar népzene legősibb formája. Emberi érzelmeket és gondolatokat fejez ki. Szerzőiket nem ismerjük. A legtöbb népdal szájhagyomány útján maradt ránk. A magyar népdalok gyűjtése a 18. század közepe után kezdődött el. Leghíresebb népdalkutatónk Kodály Zoltán és Bartók Béla. Népdalaink a népi kultúra virágai. Stílusuk szerint a magyar népdalok 2 csoportra oszthatók: régi stílusú népdalok új stílusú népdalok A régi stílusú népdalok nagy része több 100 éves. Gyökereik a honfoglalás előtti időkre nyúlnak vissza. Az új stílusú népdalok a 19. században keletkeztek. 35

2. Népviseletek A magyar népviselet a magyarság hagyományos öltözködési módja. Fő táji típusai: dunántúli felföldi alföldi erdélyi A viseletet rendeletek szabályozták. Másként öltözött a gazdag, a szegény és a tanult ember. A különböző vidékek lakói viseletükkel különböztették meg magukat más vidékek lakóitól. Ruháikat maguk készítették tartós anyagból, hogy gyermekeik is használni tudják őket. Ma már csak ünnepekre vesznek fel népviseleti ruhákat. A ruhadarabok elkészítése a nők dolga volt. Legfontosabb ruhadarabok A szűr férfi felsőruha volt. Vállra vetve esőköpönyegként vagy ünnepi viseletként hordták. Az ujjait bevarrták és használati tárgyakat tartottak benne. 36

Haj és bajuszviselet A férfiak büszkék voltak bajuszukra, gondosan ápolták. A hegyesre pödört bajuszt katonák és nemesek viselték. A szakáll kort és rangot jelzett. A férfiaknál a hajviselet hossza sokszor változott. Volt amikor a rövid, máskor meg a hosszú haj volt a divat. A nőknek hosszú hajuk volt, de az asszonyoknak főkötőben kellett járniuk vagy kontyot viseltek. A lányok kiengedett vagy befont hajjal jártak. A befont hajat szalagokkal díszítették. Fejrevalók Az asszonyok sokféle alakú és méretű kendőt viseltek. A kendők között voltak hosszúkás és négyzet alakúak, kisebbek vagy akár az egész testet beborítók. A kendőt megköthették az áll alatt vagy a tarkón. 37

A főkötők az asszonyok hajának megtartására szolgáltak. A fejfedőkkel az alkalomhoz és az időjáráshoz is igazodtak. A lányok pártája a szüzek által viselt virágkoszorúból alakult ki, és a szűziességet jelképezte. A párta gyűrű alakú, gyöngyökkel kirakott és hátul selyemszalagok lógtak róla. A férfiak kalapot, sapkát és süveget is hordtak. A kúp alakú sapka prémes vagy prém nélküli volt. A gazdagabbak kalapjukat színes szövettel díszíttették. A sapka anyaga juhbőr volt. Csak a nemesek hordtak szőrmés vadbőr kalapot. A kalapok laposabbak és szélesebb karimájúak, mint a süvegek. Formájuk sokat változott. A kalapot pántlika, toll vagy bokréta díszíthette. Tollat vagy bokrétát csak a legények vagy a pásztorok tűzhettek kalapjuk mellé. 38

Ingek A régi magyarok a hosszú inget kedvelték. A férfi ingek egy ősi típusa a lobogó ujjú, derekatlan, borjúszájú ing. Régi paraszti viselet, a 19. század közepéig volt általános. Régebben még rövidebbre szabták. A csípő alá érő ingeket a gatyába tűrték. Erdélyben több helyen is térdig ért az ing, amit derékban övvel fogtak össze. Az újabb ingek már szűkebb ujjúak voltak, és kézelő is volt rajtuk. Szoknyafélék A szoknyafélék a kötényekből alakultak ki. Egyes vidékeken a nők is, és a férfiak is viseltek kötényt. A pendely egy hosszú lepel, ami körbeölelte a nő testének alsó részét. Madzaggal lehetett összehúzni. Régebben a lányok és az asszonyok országszerte színes, elöl nyitott leplekben jártak, aminek nyílását köténnyel takarták. Gatya A férfiak gatyája kétszárú nadrágféle. Madzaggal összehúzható és rögzíthető. 39

Az egész országban ugyanazzal a szabással varrták. A hétköznapi gatya durvább anyagból készült és szűkebb volt, mint az ünnepi. A 19. század második felétől sok helyen a nagyon bő gatya jött divatba. Nyáron sokszor szűk vászonnadrágot hordtak helyette. Téli felsőruhák A hideg időben a vászonruhák fölött kabátszerű ruhadarabokat viseltek. A ruhadarabokat gyapjúból készítették. Ilyen kabátszerű ruhadarab például a guba. A guba a legrégibb és a legősibb felsőruha. Bőrruhák A bőr ruhaanyagként hasznosítása régi hagyomány. A pásztorok is készítettek szőrmés és gyapjas bőrruhákat. A felsőruhákhoz szőrös bőrt, övhöz, lábbelihez cserzett bőrt használtak. A hátibőr vagy más néven kacagány cserzetlen, szőrös bőr. A kacagányon a fej, nyak, lábak és a farok bőrét is meghagyták. 40

Hátra vetve hordták. A nyak alatt a két mellső lábat összekötötték. Takaróként és derékaljként is szolgált. A ködmön ujjas, kabátszerű ruhadarab. Érhet csípőtől térdig vagy bokáig. Többnyire téli viselet. Készítettek díszködmönöket is. A díszködmönöket nyáron is hordták ünnepi alkalmakkor. A suba palástszerű ujjatlan ruhadarab. A pásztorok, szekerezők viselték. Szőrével kifelé az eső, szőrével befelé a hideg ellen védett. Derékaljként, takaróként, lótakaróként, ülésként és asztalként is szolgált. Esküvőkön, ünnepeken a díszruha szerepét is betöltötte. 3. Népi játékok A népi játékok körébe tartoznak a népköltészet párbeszédes formái, a népi gyermekjátékok, és a színpadra alkalmazott népi játékok. A népköltészet párbeszédes formájú alkotásai valamely szokáshoz kötődnek. A szereplőik is a közösségből kerülnek ki. 41

Szövegeik évszázadok alatt állandósultak. A közvetlen előadásban előfordult azonban a rögtönzés, a közönséghez való igazodás. A népköltészet kategóriájába tartoznak a különböző egyházi ünnepekhez kötődő műfajok. Ilyen például a betlehemezés a lakodalmi szokások a farsangi játékok 4. Népi kismesterségek A legfontosabb népi kismesterségek az alábbiak: Fafaragó Bőrműves Csipkekészítő Hímző Mézeskalácsos Fazekas Szövő-takács 42

A fotók forrásjegyzéke: http://tribune.com.pk http://www.theorganicprepper.ca/ http://www.orszagalbum.hu http://www.vitaminsziget.com http://www.haziallat.hu http://www.alommatrac.hu/ http://hu.wikipedia.org/ http://laffeda.blogspot.hu/ http://zsofivilaga.blogspot.hu/ http://dioskonyv.bionuss.eu/ http://www.altisk-szentlaszlo.sulinet.hu/ http://www.meska.hu/ http://latvanytar.savariamuseum.hu/ http://ariadnemuhely.blogspot.hu/ http://www.szoves.hu/ http://kezmuvesfabutor.hu/ http://www.geocaching.hu/ http://www.kisalfold.hu/ http://jatszohaz.blogger.hu/ http://cottagehomedecorating.com/choosing-color-schemes 43

Jegyzet oldal 44