J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: OTB/99-1/2013. OTB-29/2013. sz. ülés (OTB-117/2010-2014. sz. ülés)



Hasonló dokumentumok
J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: OTB/105-1/2012. OTB-28/2012. sz. ülés (OTB-85/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: FVB/31-1/2013. FVB-14/2013. sz. ülés (FVB-116/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: Nbb/243-1/2013. Nbb-28/2013. sz. ülés (Nbb-105/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz. KTB/103-1/2012. KTB/49/2012. sz. ülés (KTB/159/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: OTB/49-1/2013. OTB-16/2013. sz. ülés (OTB-104/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv EGB-11/2011. (EGB-30/ )

J e g y zőkönyv OTB-7/2011. (OTB-33/ )

J e g y zőkönyv EMBCB-33/2010. (EMBCB-33/ )

Jegyzőkönyv. Ikt. sz.: Nbb-40/57-7/2016. Nbb-6/2016. sz. ülés (Nbb-55/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv KSB-19/2010. (KSB-19/ )

J e g y zőkönyv EUB-24/2011. (EUB-45/ )

J e g y zőkönyv OTB-22/2011. (OTB-48/ )

J e g y zőkönyv FFB-3/2011. (FFB-22/ )

J e g y zőkönyv OTB-23/2011. (OTB-49/ )

J e g y zőkönyv STB-26/2011. (STB-51/ )

J e g y zőkönyv FFB-18/2011. (FFB-37/ )

J e g y z ő k ö n y v

J e g y zőkönyv OTB-24/2011. (OTB-50/ )

Fertőd Város Képviselő-testülete

J e g y zőkönyv ÖKB-7/2010. (ÖKB-7/ )

JEGYZŐKÖNYV. Takács László a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Bizottság elnöke:

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: ISB/54-1/2012. ISB-18/2012. sz. ülés (ISB-77/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: EUB/7-2/2014. EUB-1/2014. sz. ülés (EUB-130/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: FFB/23-1/2013. FFB-6/2013. sz. ülés (FFB-116/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: FVB/20-4/2012. FVB-8/2012. sz. ülés. (FVB-70/ sz. ülés)

JEGYZŐKÖNYV. valamint dr. Mészár Erika, a jegyzőt helyettesítő aljegyző és a szervezeti egységek vezetői jelenléti ív szerint.

J e g y zőkönyv IT-2/2011. (IT-3/ )

AZ ORSZÁGOS VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG JÚLIUS 19-ÉN MEGTARTOTT ÜLÉSÉNEK A JEGYZŐKÖNYVE

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: FVB/72-1/2012. FVB-29/2012. sz. ülés (FVB-91/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv NOB-26/2011. (NOB-26/ )

J e g y zőkönyv KTB/11/2011. KTB/57/

Jegyzőkönyv. Ikt. sz.: GAB/25-2/2014. GAB-9/2014. sz. ülés (GAB-9/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv EIB-2/2012. (EIB-55/ )

J e g y zőkönyv. Ikt.sz.: FVB-50-1/2012. FVB-20/2012. sz. ülés (FVB-82/ ) sz. ülés

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: VVB/12-1/2012. VVB sz. ülés (VVB sz. ülés)

Jegyzőkönyv. 1. napirend: Előterjesztés a Veres Péter Gimnázium, Szakközépiskola és Szakképző kérelme tárgyában.

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Balajt község Önkormányzatának KÉPVISELŐ-TESTÜLETE cím:

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J E G Y Z Ő K Ö N Y V. Készült: Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete július 12-én órakor megtartott rendkívüli üléséről

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J e g y zőkönyv AIÜB-V-1/2010. AIÜB-V-1/

PUSZTASZABOLCS VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE ÁPRILIS 18-I RENDKÍVÜLI NYÍLT ÜLÉSÉNEK

BUDAPEST FŐVÁROS XVII. KERÜLET RÁKOSMENTE ÖNKORMÁNYZATÁNAK KÉPVISELŐ-TESTÜLETE JEGYZŐ KÖNYV

Tartalomjegyzék. Napirendi javaslat 4

Ikt. sz.: KUB-40/11/2014. KUB-3/2014. (KUB-3/ )

J e g y zőkönyv EL-2/2011. (EL-2/ )

EGYEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK JEGYZŐKÖNYVE A NOVEMBER 07. NAPJÁN TARTOTT RENDKÍVÜLI NYÍLVÁNOS ÜLÉSÉRŐL.

J e g y zőkönyv AIÜB-V-5/2011. (AIÜB-V-8/ )

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: OTB/38-1/2013. OTB-10/2013. sz. ülés (OTB-98/ sz. ülés)

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Jegyzõkönyv ÁÉT szeptember 30-án megtartott ülésérõl November 13.

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: EMB/10-1/2014. EMB-2/2014. sz. ülés (EMB-159/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv HRB-32/2011. (HRB-62/ )

J e g y zőkönyv OKB-18/2011. (OKB-45/ )

2015. március 16-án (hétfő) du órára

EDELÉNY VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE október 9-én megtartott rendkívüli ülésének

1. Napirend Bánk Tó-Strand fejlesztése; megújítási-fejlesztési tervezés, pályázati lehetőség

J e g y z ő k ö n y v

J e g y zőkönyv. Ikt.sz.: EGB/66-1/2012. EGB-19/2012. sz. ülés (EGB-69/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv EMBCB-22/2011. (EMBCB-55/ )

Sárisápi Polgármesteri Hivatal 2523 Sárisáp, Fő utca 123. Telefon: 33/ ; fax: 33/ ;

J e g y zőkönyv EMBCB-14/2010. (EMBCB-14/ )

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: ISB/34-1/2012. ISB-6/2012. sz. ülés (ISB-65/ sz. ülés)

J e g y zőkönyv OTB-28/2011. (OTB-54/ )

J E G Y Z Ő K Ö N Y V. Készült: Bánréve Község Képviselő-testületének május 16-án órai kezdettel megtartott rendkívüli üléséről.

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: MB/47-1/2012. MB-11/2012. sz. ülés (MB-59/ sz. ülés)

HANTOS KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLTÉNEK november 24-i NYILVÁNOS ÜLÉSÉNEK JEGYZŐKÖNYVE

Jegyzőkönyv. Ikt. sz.: NEB/2-2/2016. NEB-1/2016. sz. ülés (NEB-43/ sz. ülés)

2013. február 14. napján megtartott nyilvános üléséről készült J E G Y Z Ő K Ö N Y V E. Az ülésen hozott rendeletek és határozatok:

J E G Y ZŐKÖNYV. 97/2010.(III.09.) számú határozat. Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése az alábbi napirendi pontokat tárgyalja:

AZ ORSZÁGOS VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG JANUÁR 11-ÉN MEGTARTOTT ÜLÉSÉNEK A JEGYZŐKÖNYVE

J e g y zőkönyv. Nbb-1/2011. (Nbb-20/ )

J e g y zőkönyv FFB-36/2011. (FFB-55/ )

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: ISZB/40-1/2013. ISZB-17/2013. sz. ülés (ISZB-105/ sz. ülés)

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J e g y z ő k ö n y v

J E G Y Z Ő KÖ N Y V

J e g y zőkönyv KTB/36/2011. KTB/82/

Kiskunhalas Város Önkormányzat Képviselő-testülete. Ülés ideje: Rendkívüli ülés 15:05 J E G Y Z Ő K Ö N Y V. Képviselő Voks Frakció

J e g y zőkönyv. Ikt.sz.: FMB/ -1/2012. FMB- /2012. sz. ülés / sz. ülés)

J e g y zőkönyv HOB-10/2011. (HOB-40/ )

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: Nbb/80-1/2012. Nbb-10/2012. sz. ülés (Nbb-61/ sz. ülés)

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: KSB/18-2/2012. A359-1/2012. (A359-3/ )

Jegyzőkönyv A Képviselő-testület április 29-i nyílt üléséről

PÜSPÖKLADÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA július 17-i soron kívüli, n y í l t ülésének J E G Y Z Ő K Ö N Y V E

az Országgyűlés Költségvetési bizottságának június 3-án, kedden 9 óra 38 perckor az Országház Delegációs termében megtartott üléséről

JEGYZŐKÖNYV. Jelen van: Dr. Pácziné Félix Anna bizottság elnöke, Szalai Gábor, Balogh Gábor, Szucsányiné Csordás Mária bizottsági tag (4 fő)

INÁRCS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

J e g y zőkönyv HOB-25/2011. (HOB-55/ )

J e g y z ő k ö n y v

J e g y zőkönyv. Ikt. sz.: FFB/120-1/2012. FFB-39/2012. (FFB-103/ )

Tájékoztatás az elmúlt ülés óta történt eseményekről, a határozatok végrehajtásáról Előadó: Hajnis Ferenc polgármester

ISB-2/2011. (ISB-31/ )

Ikt. sz.: GAB/17-2/2015. GAB-9/2015. sz. ülés (GAB-29/ sz. ülés)

JEGYZŐ KÖNYV. Készült Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése január 11-én (Szerda) órakor tartott soron kívüli nyílt üléséről.

Ikt. sz.: KOB/4-2/2016. KOB-2/2016. sz. ülés (KOB-43/ sz. ülés) Jegyzőkönyv

Átírás:

Ikt. sz.: OTB/99-1/2013. OTB-29/2013. sz. ülés (OTB-117/2010-2014. sz. ülés) J e g y zőkönyv az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottságának 2013. november 11-én, hétfőn, 11 óra 30 perckor a Képviselői Irodaház V. emelet 532. számú tanácstermében megtartott üléséről

- 2 - Tartalomjegyzék Napirendi javaslat 3 Az ülés résztvevői 4 Elnöki bevezető, a napirend elfogadása 5 A Magyarország 2014. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló T/12513. számú törvényjavaslat 5 A bizottság feladatkörét érintő módosító javaslatok megvitatása 5 Egyebek 10

- 3 - Napirendi javaslat 1. A Magyarország 2014. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/12513. szám) (A bizottság feladatkörét érintő módosító javaslatok megvitatása) 2. Egyebek

- 4 - Az ülés résztvevői A bizottság részéről Megjelent Elnököl: Pokorni Zoltán (Fidesz), a bizottság elnöke Dr. Pósán László (Fidesz), a bizottság alelnöke Osztolykán Ágnes (LMP), a bizottság alelnöke Bodó Sándor (Fidesz) Cseresnyés Péter (Fidesz) Kucsák László (Fidesz) Pánczél Károly (Fidesz) Sági istván (Fidesz) Földi László (KDNP) Michl József (KDNP) Dr. Sós Tamás (MSZP) Dr. Ángyán József (független) Helyettesítési megbízást adott Brájer Éva (Fidesz) dr. Pósán Lászlónak (Fidesz) Demeter Zoltán (Fidesz) Cseresnyés Péternek (Fidesz) Dr. Hoppál Péter (Fidesz) Bodó Sándornak (Fidesz) Németh Zoltán (Fidesz) Kucsák Lászlónak (Fidesz) Dr. Puskás Imre (Fidesz) Pánczél Károlynak (Fidesz) Révész Máriusz (Fidesz) Pokorni Zoltánnak (Fidesz) Riz Gábor (Fidesz) Sági Istvánnak (Fidesz) Földi László (KDNP) megérkezéséig Michl Józsefnek (KDNP) Dr. Hiller István (MSZP) dr. Sós Tamásnak (MSZP) Meghívottak részéről Hozzászólók Dr. Vig Gyula főosztályvezető-helyettes (Nemzetgazdasági Minisztérium)

- 5 - (Az ülés kezdetének időpontja: 11 óra 30 perc) Elnöki bevezető, a napirend elfogadása POKORNI ZOLTÁN (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelettel köszöntök mindenkit. Nagyon pontos a bizottság. Szeretném köszönteni a vendégeinket is. Nem tudom, hogy ott a kispadon helyet foglalók melyik napirendhez jöttek, de gondolom, a költségvetést megalapozó egyes törvényekről van szó, tehát arra kérem a vendégeinket, foglaljanak helyet. Nekem Vigh Gyula főosztályvezető-helyettes neve van felírva, tisztelettel üdvözlöm. Két napirendi pontunk van, a költségvetést megalapozó egyes törvényekhez benyújtott módosító javaslatok megvitatása, valamint az egyebek. Illetve ezt megelőzően nekem van egy ügyrendim, illetve majd később, az egyebekben. A Magyarország 2014. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló T/12513. számú törvényjavaslat A bizottság feladatkörét érintő módosító javaslatok megvitatása Kezdjük is akkor az első napirendi ponttal, a megalapozó törvényekhez benyújtott módosító javaslatokkal. Az ajánlásban a 22. sorszám alatti az, amit a bizottságunk tárgykörébe tartozónak ítélek meg, ezt a költségvetési bizottság nyújtotta be, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról szóló törvény módosítását tartalmazza. Ez összefügg a 31- essel, az pedig a hatálybaléptetés időpontját tartalmazza, ugyanennek a paragrafusnak a tekintetében. Kérdezem az előterjesztőt, hogy van-e tárcavélemény, kormányvélemény, államtitkári vélemény. Tessék parancsolni! VIGH GYULA főosztályvezető-helyettes (Nemzetgazdasági Minisztérium): Köszöntöm a tisztelt bizottságot. Tárcavéleményt tudok képviselni, tekintettel arra, hogy a módosító javaslatokról szóló előterjesztést a kormány még nem tárgyalta meg. A tárcánk támogatja az ajánlás 22. pontjában szereplő költségvetési bizottsági javaslatot, illetve ezzel összefüggésben a 31. ajánlási pontként az ehhez kapcsolódó hatályba léptető jogtechnikai javaslatot. ELNÖK: Köszönöm. Van-e kérdés, észrevétel, vita? (Nincs jelzés.) Nincs. Szavazzunk akkor! Ki az, aki egyetért a 22. és a 31. pontokkal? (Szavazás.) Ki az, aki tartózkodik? (Szavazás.) 3 tartózkodás. 3 tartózkodással a bizottságunk támogatta ezt a javaslatot. A következő a 27-es, ezt is a költségvetési bizottság nyújtotta be, a gazdasági vezetővel kapcsolatos munkáltatói jogokat nem a miniszter, hanem a fenntartó rendelkezésébe utalná a módosítás, ha jól értem. Kérdezem főosztályvezető-helyettes urat, hogy mi az előterjesztő álláspontja. VIGH GYULA főosztályvezető-helyettes (Nemzetgazdasági Minisztérium): Támogatjuk a javaslatot. ELNÖK: Van-e kérdés, észrevétel ezzel kapcsolatban? Vita? (Nincs jelzés.) Nincs. Szavazzunk! Kik támogatják a javaslatot? (Szavazás.) Köszönöm. Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodás. 1 tartózkodással a bizottságunk támogatta.

- 6 - Más az ajánlásban nincsen. Nekem lenne egy kiosztott bizottsági módosítóra vonatkozó javaslatom, ez itt van mindenki előtt. Ezt a múltkor már megvitattuk, ez az óvodába lépő gyerekeknél azt tenné lehetővé, hogy a szülő járuljon hozzá, hogy egy ilyen családlátogatással az óvodavezető ellenőrizhesse, hogy az illető valóban ott lakik az adott körzetben. Miért kell ezt újból benyújtani? A költségvetési bizottság úgy tekintette, hogy ez nem függ össze a költségvetéssel, ezért nem házszabályszerű. Ezért én azt javaslom a bizottságnak, hogy nyújtsuk be, az indoklásban bővebben térjünk ki, hogy miért fontos ez a költségvetés szempontjából. Megtudtuk a jövő évi költségvetésből, hogy nemzeti fejlesztési forrás nem áll rendelkezésre az óvodák bővítésére, majd külső uniós forrás rendelkezésre fog állni, addig viszont egy feszes, rendezett felvételi eljárást javasolunk, amelyik az esetenként előforduló túljelentkezést, túligénylést csökkenti. Ennek az egyik módja az, hogy valóban csak azok legyenek jogosultak az óvodára, akik valóban ott laknak. Ez különösen a frekventáltabb városokban, településeken okoz gondot, túl jó az óvoda, ezért azok is oda szeretnének járni, akik a lakóhely szerint nem odatartoznak. Ezt aránylag egyszerűen megtehetik, a játszótéren megismert szülőtárs lakásába bejelentkeznek. Nekem volt ilyen tapasztalatom, nem személyesen, csak az óvodavezető történetét tudom tolmácsolni, amikor megkérdezték, hogy hányadik emeleten laknak. Erre a hölgy zavarba jött, és felhívta a férjét, hogy hányadik emeleten lakunk? És nem számolási problémái voltak, hanem az elmondott ügy volt a probléma. Ezt szűkítené jelentősen, és egyébként sem árt, ha az óvónők vagy védőnők családlátogatásra mennek a majdani neveltjük családjához. Amellett érveltem, hogy ez összefügg a költségvetéssel, a költségvetés helyzetével, ezért házszabályszerűnek ítélem meg a javaslatot. Tessék parancsolni! Ágnes! OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Azt szeretném kérdezni, hogy mindannyian hallottunk persze ilyen dolgokról, ennek természetesen az is velejárója, hogy az oktatás minden területén, így az óvodáztatásban is már nagyon komoly minőségi különbségek vannak óvodák és óvodák között. De tudjuk azt, hogy ez így nagyságrendileg hány eset, ami miatt ilyen szintű szabályozást kellene bevezetni? ELNÖK: Lehet, hogy tudható, én biztosan nem tudom. A saját településemről tudok példát hozni. Ez egy 60 ezer fős önkormányzat, öregszik, a gyerekek száma csökken, ám az óvodáskorú gyerekek száma dinamikusan nő. Ez egy rejtélyes demográfiai tünet. A kettő közötti különbség nyilván megállapítható, hogy hány gyerek van ott egyéves korában, és hány gyerekkel van több 3 évesen. Nem mernék arányt mondani vagy számot, de inkább fordítva fogalmaznám meg: ha csak egy valóban ott lakó, helyben lakó család gyerekét nem tudjuk elhelyezni azért, mert papíron bejelentkező család gyereke foglalja el az ő helyét, az is sok. Az óvodánál különösképpen fontos, hogy közel legyen a lakóhelyhez. Tehát míg a szabad iskolaválasztásban rejlő minőségi különbségeket stb. ezeket érdemes megvitatni az iskola esetében, az óvodánál én ezt nem látom ilyen erősnek. Azt gondolom, hogy ott a területi ellátási elv a domináns. Nem kérdeztem meg a tárca álláspontját. A korábbi javaslatról mi volt az előterjesztő álláspontja, a korábban benyújtottról? (Takács Gabriella: Ezt Pokorni Zoltán nyújtotta be.) Tudom, de amikor én benyújtottam, akkor mit mondott róla a tárca? (Osztolykán Ágnes: Nem támogatta.) Akkor nem támogatta? (Osztolykán Ágnes: Semmit nem támogatott.) De ezt támogatta. (Osztolykán Ágnes: Támogatta? Kérdezzük meg.) Most megtudjuk. Tessék! VIGH GYULA főosztályvezető-helyettes (Nemzetgazdasági Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A számvevőszéki és költségvetési bizottság volt az első,

- 7 - amelyik tárgyalta a benyújtott módosító javaslatokat, és tekintettel arra, hogy túlterjeszkedés miatt nem minősítette házszabályszerűnek, ezért nem kellett tárcavéleményt mondanunk. A benyújtott javaslattal kapcsolatban hangsúlyozom, tárcaálláspontként jelen pillanatban azt kell mondanom, hogy nem támogatjuk a javaslatot. Ennek oka pedig az, hogy nyilvánvalóan minden szakkérdés összefügg a költségvetéssel, de a költségvetést megalapozó törvény idei előkészítésénél hangsúlyosan azt a követelményt tartottuk szem előtt, hogy olyan módosító javaslatok kerüljenek a törvényjavaslatba, amelyek a költségvetés egyes előirányzataival közvetlen kapcsolatban állnak, közvetlenül összefüggenek, és véleményem szerint ez egy olyan szakmai kérdés, amelyben költségvetési tárcaként eltérő véleményt nem tudunk kialakítani, mint ami a kormány korábbi álláspontja volt. ELNÖK: Köszönjük szépen. Tehát az előterjesztő nem támogatta. A vita már lezajlott. Parancsolj! KUCSÁK LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm szépen. Elnézést kérek, egy kicsit később tudtam bekapcsolódni. Azt szeretném megkérdezni a bizottsági módosító javaslat kapcsán, amit itt a (3) bekezdés megfogalmaz több más mellett, hogy aki életvitelszerűen az óvoda körzetében stb., amit én a magam részéről támogathatónak és támogatandónak tartok, ott ugyanezt a megfogalmazást nincsen módunk a köznevelési törvényben az általános iskolák kapcsán is megtenni, abból kiindulva, hogy ott is jelentkeztek korábban is és jelentkeznek a jelenben is olyan helyzetek, amikor ha ez az életvitelszerű ott-tartózkodás vagy ottlakás passzus szerepel benne, akkor ebben az esetben megvannak a megfelelő mozgatórugói annak, hogy ezt kontrollálni is lehessen. Akkor, amikor ott is egy megnyitott verzió van a korábbiakhoz képest, tehát nem túl szép kifejezéssel nagyobb a merítés egyes korosztályok esetében, akkor az nagyon nem mindegy, hogy az adott települési önkormányzat, mint működtető milyen személyek vonatkozásában vállal erre vonatkozóan kötelezettséget. Tudjuk azt is, hogy az egyes önkormányzatok közötti átfinanszírozásnak még nincs kötelezettsége. Tehát a dolog lényege az, hogy ugyanezt az életvitelszerű ottlakást megfogalmazandó, én indokoltnak látnám az általános iskolák esetében is. Köszönöm. ELNÖK: Köszönöm szépen. Ezt a kérdést, ha a kérdés hozzám intéződött, mint a bizottsági módosító javaslat előterjesztője, meg a korábbi jegyzője, ugyanilyen tartalomban, ezt a kérdést Sipos Imre helyettes államtitkár úr is felvetette nekem, hogy ők ott is indokoltnak látnak egy ilyet. Én neki azt mondtam, hogy ez felvet egy nagyon érzékeny kérdést, ami nincs végigvitatva sem szakmailag, sem mondjuk így politikailag vagy a társadalom szélesebb körei szintjén, ez a szabad iskolaválasztás kérdése, ami természetesen korlátok között van most is, tehát ez nem teljesen korlátlan és parttalan. Korábbi, talán még 2006-os szabályok azok, hogy elsőként a helyben lakó, majd ha marad szabad kapacitás, akkor a többiek, és ott is előnyben kell részesíteni a szociálisan rászorultakat, és csak utána jöhetnek az iskolát kereső, nem rászorulók. Tehát van egy rangsorolás most is a gyakorlatban. Hogy a jogszabályokban még van-e a nemzeti köznevelési törvény elfogadását követően, azt nem tudom, a korábbiakban ez szerepelt, és a gyakorlat ma ezt még tükrözi. Ezért én ehhez óvatosabban nyúlnék hozzá. Egyéni vagy bizottsági módosító javaslat szintjén nem merném venni a bátorságot. Itt a tárca vagy az államtitkárság körültekintő, szakmailag megalapozott mint mindig vizsgálata kell, hogy ezt megelőzze szerintem. Ez az egyik. A második pontja a válaszomnak, hogy miért nem javasolnám ezt most itt a november közepén egyszer csak betenni. Egyrészt, mert nem tudjuk pontosan, hogy ez hogyan hat az iskolákba való jelentkezésre, ez az első válaszom. A második pedig az, hogy mivel eddig is kötelező volt az ötödik életévtől óvodába járni, tehát végül is az iskolát megelőző egy évben

- 8 - tudjuk, hogy a gyerekek ott vannak egy közintézményben, ennek a közintézménynek mivel már hallgatói, tanulói, most az óvodában nem is tudom, hogyan mondják ezt, mert nem tanuló, nem is hallgató, neveltjei a gyerkőcök, joga van az óvodának családlátogatást folytatni. Tehát elvileg tudható, hogy pontosan hol van a gyerek, illetve hol lakik életvitelszerűen. Vagy csak ez egy üres lakcímkártya, amit ő bemutat. Tehát ilyen értelemben nem azt mondom, hogy mindenütt megoldódott ez a probléma, de megoldható, mert van egy olyan közintézmény, aminek joga van arra, hogy azt mondja, hogy kedves szülők, akkor én mennék és megnézném, hogy hol alszik a Lacika és van-e fűtés maguknál, vagy nem tudom, mit szoktak mondani ilyenkor, milyen szeretetteljes környezetben nevelik őt. A probléma az óvodánál az, hogy nincs olyan intézmény, amelyiknek joga lenne, és ez az indok a módosító javaslat mellett, hogy az óvoda esetében nincs ilyen intézmény, nincs senkivel szerződésben, jogviszonyban, ezért senki sem mondhatja azt, hogy én mennék egy családlátogatást lefolytatni. Az iskolát megelőző óvodának erre van módja. Ezért valamennyire kezelhető ez a probléma. Tehát nem azt mondom, hogy kezelik, de kezelhető. Ágnes, parancsolj! OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Nem tudom, nekem van egy nagyon rossz érzésem ezzel az egésszel kapcsolatban, mert azt látom, mintha így eltolnátok ennek az egésznek a jelentőségét egy ilyen nagyon furcsa, fals irányba. Azzal egyetértek, hogy valóban fontos lenne az, hogy (Megérkezik az ülésre Cseresnyés Péter.) vagy én inkább onnan közelítenék, hogy valóban fontos lenne az, hogy például az óvodában az óvó néni tudja azt, hogy az a gyerek milyen szociális közegből jön, milyen a családja, milyen a szobája, nagyon sok mindent elmond egy gyerekről, a gyerek óvodai viselkedéséről, a fejlesztésre való rászorultságáról, hogy ha látom a lakókörnyezetét. Én azt látom, hogy ez nincs. Tehát nagyon kevés olyan óvoda van, ahol valóban veszik a fáradságot és elmennek. Vidéken azért nem mennek el, mert mindenki, mindenkit ismer, a városban meg azért nem mennek el, mert egyszerűen vagy érdektelenek vagy nem tartják ezt annyira fontosnak. De az, hogy itt elkezdjünk kvázi egy olyan jogot adni, ami ilyen ellenőrző típusú, hogy akkor most megnézem, hogy a gyerek valóban a Kökörcsin utcában lakik-e vagy a nem tudom, milyen utcában, értem a problémát, de én nem efelől közelíteném meg. Az iskolát illetően pedig most is létezik az a fajta szabályozás, hogy ha nem körzetes iskolába íratja az ember a gyereket, akkor várólistára kerül. Ilyen fél dolgokban értek veletek egyet, hogy abban megint egyetértek, hogy arra nincsen semmifajta szabályozás, hogy ha én nem körzetes iskolába akarom adni a gyerekemet és megkérdezem az igazgató urat, hogy milyen alapon fogja eldönteni azt, hogy a nem körzetes gyerekek közül kit vesz fel, akkor erre nyugodtan mondhatja az iskola igazgatója azt, hogy annak a szülőnek a gyerekét fogja felvenni, aki neki szimpatikus. Bármit mondhat. De azt gondolom, hogy ezt most ilyen ad hoc módon leszabályozni, nem tudom. És lenne még egy kérdésem is, hogy a 25. ajánlási számról nem szavazunk-e. Köszönöm. ELNÖK: Köszönöm szépen. Mindjárt rátérünk a 25-ösre, legyünk úrrá ezen a bizottsági javaslaton. Parancsolj! KUCSÁK LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm. Igyekeztem figyelni arra, hogy Osztolykán Ágnes, ha ezt nem tartja jó megoldásnak, akkor mi lenne az, amit jó megoldásnak tartana. (Osztolykán Ágnes: Nem tudom, ki kell találni!), ez számomra nem derült ki, de ez most csak egy megállapítás.

- 9 - A konkrét javaslattal összefüggésben azt mondom, hogy én továbbra is szorgalmaznám, hogy tartsuk napirenden vagy gondolkodjunk ezen a verzión, mert az iskolák esetében is az, hogy van egyfajta kötelezettség, annak alapján összeáll egy rangsor vagy egy lista, ezt persze értjük és tudjuk. De az azért szerintem nem mindegy, hogy az adott család, az adott szülő fel tud mutatni egy lakcímkártyás igazolással egy bejelentett lakást, amiről esetleg vélelmezéseket lehet hallani az ottani állampolgároktól, hogy de hát ők nem is laknak itt, és ebben az esetben mi az, ami megfogható momentum? Ha szerepel benne az, hogy életvitelszerűen ott lakik, akkor ennek alapján egy ilyen - hogy is mondjam - felvételi javaslatot, sorrendet könnyebb összeállítani. Ez sem zárná ki azt a lehetőséget, hogy ha valaki nem lakik ott életvitelszerűen, akkor lehetősége legyen adott esetben arra, hogy bekerüljön. De legalábbis egy kiindulási pontként tud szolgálni. Ha pedig ez nem szerepel benne, akkor ennek kontrollálása is nehézségbe ütközik, mert vélelmezések alapján elindulni az ügyben, hogy a Körte utcában valóban ott laknak-e ikszék, ezt minek alapján tudja megtenni a hivatal? A hivatalok részéről is, ha megkérdezzük az ottani szakembereket, akkor azt mondják el, hogy igazán nincs, amivel megfogja. Ő akkor tud elindulni ebben a dologban, ha konkrét kezdeményezés van rá. Ha pedig az nincsen, akkor csak álom. Tehát ebben én nem látok egyébként rizikót, nem tudom, Ágnes mire gondolt, én továbbra is megfontolandónak tartanám ezt, mert azzal, hogy lakcímbejelentés alapján már ottlakóként kell kezelni adott esetben családokat és a családok gyerekeit, ezzel akkor az adott önkormányzatnak kötelezettségei vannak, és bizonyos önkormányzatoknál azért kimutatható ráfordítást igényel; a teher szót nem használnám, de összegszerűen is kimutatható plusz ráfordítást igényel. Tehát ebben szerintem érdemes lenne továbblépnünk vagy előrelépnünk, tehát ilyen szempontból részben persze figyeltem, hogy elnök úr mit mondott, de én továbbra is fenntartanám, hogy érdemes lenne ezzel foglalkoznunk, hogy valamilyen megoldást találjunk rá. Köszönöm. ELNÖK: Köszönöm szépen. Az államtitkárság szerintem ezt napirenden tartja, ha másért nem, a benyújtott javaslat felhívta erre a figyelmet, hogy ez az óvodákban biztosan gond, és az iskoláknál is mondom: épp nekik, a helyettes államtitkárnak jutott az eszébe, hogy ezt a kiterjesztést felvesse. Én óvatosságra intettem őt, illetve figyelmeztettem. Jó, értem a tárca álláspontját, az elutasító. Én csak egy nem szellemességnek szánt mondattal tudok erre reagálni, hogy mi az összefüggés. Az a hiányzó sor az összefüggés, amelyik a költségvetésben a forrásokat kellene hogy tartalmazza az óvodák bővítésére, ami sajnálatos módon egyelőre nincs ott. Nyilván majd ott lesz 2015-ben vagy a 2014-es, 2015-ös tervezetekben, mert a problémát azért toljuk magunk előtt. Úgy látom, hogy szavazhatunk. Kérdezem a bizottságot, hogy ki az, aki támogatja egy ilyen itt kiosztott bizottsági módosító javaslat benyújtását. (Szavazás.) Ki az, aki tartózkodik? (Szavazás.) 2 tartózkodás. 2 tartózkodással ezt benyújtottuk. A 25-ös javaslat Riz Levente javaslatát kérdezte Ágnes, hogy ezt vitatjuk-e vagy sem. A költségvetési bizottság elutasította, tehát nincs napirenden ez a javaslat, ezért nem vitatjuk. Hogy elutasította, az azt jelenti, hogy a Házszabályszerűségét nem látta megalapozottnak Riz Levente javaslatának. OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): És azzal mi lesz? ELNÖK: Most nem tudunk róla szavazni. (Dr. Pósán László: Benyújtotta a bizottság módosítóként.) Tehát a költségvetési bizottság magáévá tette Riz Levente javaslatát, és mint költségvetési bizottság, benyújtotta ezt. Akkor ezt majd mi vitatni fogjuk holnap ezek szerint,

- 10 - vagy ma délután, hogy ha holnap nem akarunk csak ezért összejönni, és ebben már az egyebek napirendi pontra rá is térnénk. Egyebek Még ne rohanjanak el, hátha a vitát mondjuk tartalmilag le tudjuk folytatni. Az egyebek napirendi pont az, hogy Balog miniszter úr felhívott és arra kért, hogy tolmácsoljam a bizottságnak a javaslatát, hogy a holnapra tervezett meghallgatást ő szeretné december 3-ára áttenni. Jópofáskodhatnék, hogy Hiller exminiszter úr jelezte, hogy holnap nem lesz itt, és ő mindenképpen szeretné, hogy ha Hiller miniszter úr itt lenne, és ez az oka a halasztásnak (Derültség.), de ez csak egy viccelődés lenne. A valódi ok az, hogy a kormány november 27- én vitatja a felsőoktatási törvény koncepcióját, illetve a felsőoktatási törvény módosítását, és ő erről szeretne beszámolni. Az ezt követő első hétfőn vagy kedden áll a rendelkezésünkre, ahol a kormány álláspontját tudja tolmácsolni. Én ezt megértően fogadtam, és azt mondtam, hogy tolmácsolni fogom a bizottságnak, hogy ő ekkor ér rá. Van-e ezzel kapcsolatban észrevétel. Parancsolj! OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Én ezt értem, hogy a nemzeti felsőoktatási stratégia miatt ez egy jó indok, de ha jól emlékszem, vagy ha nem csal az emlékezetem, akkor tavaly sem volt miniszter úr előttünk. ELNÖK: De volt. Volt egy rendes bizottsági meghallgatásán márciusban. Az évi rendszeres vagy rendes vagy rendetlen -, tehát az évi meghallgatás ott, a naptári év a határ, tehát azon belül nekünk vele meg kell tudnunk állapodni. Ő most jelezte, hogy november 12-e neki nem jó, de december 3-a jó, és én azt javaslom, hogy ezt akceptáljuk. (Osztolykán Ágnes: Ez egy keddi nap.) Keddi nap, hogy ne legyen szűkös a délelőtt. (Osztolykán Ágnes: Nem örülünk neki, azért ezt mondd meg neki.) Át fogom adni. Ezzel függ össze a másik. Ezért összejöttünk volna mindenképpen holnap, így viszont ez a napirendi pontunk kiesik. Ezért javaslom, hogy a Riz Levente által benyújtott, tartalmában a költségvetési bizottság által most újra benyújtott javaslatot vitassuk meg tartalmilag, és a szünetben, délután, valamikor a szavazást követően egy öt percre formailag is jöjjünk össze. OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Nem lehetne hamarabb? Nekem el kell menni a gyerekemért. (Derültség.) ELNÖK: Kitaláljuk, Ágnes, hogy mikor fogjuk ezt megtenni. De mindenképpen formailag csak akkor tudunk róla dönteni, ha a bizottság ezt leírta, benyújtotta és a rendszerben megjelenik, ami tartok tőle, hogy most még nincs meg. Ha valaki kifutna a számítógéphez és megnézné, hogy rajta van-e, mert ha rajta van, akkor most is tudunk róla dönteni, ha nincs rajta a rendszeren, akkor formailag össze kell jönnünk. De tartalmilag meg tudjuk vitatni most ezt a dolgot. TAKÁCS GABRIELLA, a bizottság tanácsadója: Az a baj, hogy ez a javaslat ma a szavazások után fog sorra kerülni a plenáris ülésen. Ha kapcsolódó módosító indítvány érkezik ehhez, ami a bizottságot érinti, akkor mindenképpen csütörtök előtt, a támogatotti sor előtt nekünk azt meg kell tárgyalni. Ezért lett volna jó a keddi nap, hogy összejöjjünk. ELNÖK: Én szeretném megúszni a holnap délelőttöt. (Osztolykán Ágnes: Holnap 9-től szavazás van.) Akkor egyből a szavazás után. Akkor mindenki addig gyűjti az érveit Riz Levente javaslatával kapcsolatban. (Michl József: Kérünk sms-t, hogy hol lesz.)

- 11 - TAKÁCS GABRIELLA, a bizottság tanácsadója: A szavazást követően az időpont, azt nem tudom pontosan, hogy 9 óra 20 vagy 50. ELNÖK: Itt szeretnénk a házban. Minél hamarabb szeretnénk (Takács Gabriella: Küldünk sms-t a helyszín miatt.) Jó, akkor az egyebeket is megvitattuk, holnap reggel összeülünk és ezt, illetve az addig beérkező más csatlakozó módosító javaslatokat megvitatjuk. Vendégeinknek köszönöm a részvételt. Van-e más az egyebek keretében? (Nincs jelzés.) Nincs. A bizottsági ülést bezárom. (Az ülés befejezésének időpontja: 12 óra 00 perc) Jegyzőkönyvvezető: Pavlánszky Éva Pokorni Zoltán a bizottság elnöke